Chartered Institute of Public Relations (CIPR) opublikował coroczny raport na temat pracy brytyjskich PR-owców. Jak wynika z danych, aż 51 proc. managerów pracuje w dużym stresie.
Po raz pierwszy analizie poddano kwestie takie jak wykształcenie PR-owców oraz szczęście i dobre samopoczucie. Dogłębnie zbadano także problem równości płci i wynagrodzeń. Jak co roku przeanalizowano też kategorie umiejętności i kompetencji, wynagrodzenia, różnorodności, budżetów czy strategii. Pod uwagę wzięto także profesjonalizm, zmieniający się charakter branży i wyzwania na przyszłość. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 2 tys. specjalistów.
Jak wynika z raportu, wyraźnym i coraz silniejszym trendem jest zacieśnianie współpracy między działami firmy. Specjaliści PR wyraźnie bliżej współpracują z innymi działami firmy niż 2 lata temu. Aż 76 proc. bliżej współpracuje z działem social i digital. 53 proc zacieśniło współpracę z działem marketingu, 44 proc z działem eventowym, 37 proc. z IT i HR, 29 proc. z reklamowym, a 45 proc. z działem obsługi klienta.
Wśród wymaganych kompetencji na stanowiskach junior i senior nadal nad umiejętnościami cyfrowymi i technicznymi przeważają tradycyjne umiejętności PR. 64 proc. specjalistów tradycyjne umiejętności, takie jak zdolności pisemne i interpersonalne, uważa za kluczowe kompetencje podczas rekrutacji. Kompetencje techniczne, takie jak SEO czy HTML, za kluczowe uznało 20 proc.
Jak czytamy, trendy w rekrutacji powiększają przepaść między młodszymi i starszymi kandydatami pod względem digitalowych umiejętności. Są to główne wymagania dla stanowisk junior, nie są to natomiast kompetencje, na które zwraca się uwagę podczas rekrutacji starszych specjalistów.
Cały czas wypracowywane są standardy zawodowe w branży. Profesjonalizm jest ważny dla 96 proc. praktyków PR, a 55 proc. uważa, że to usatysfakcjonowani klienci lub pracodawcy świadczą o profesjonalizmie. 79 proc. PR-owców twierdzi, że największym atutem profesjonalisty jest doświadczenie.
Na niebezpiecznie wysoki poziom stresu w pracy częściej narażona jest kadra kierownicza – jak wynika z raportu, 51 proc. managerów jest „skrajnie zestresowanych” lub „bardzo zestresowanych” na swoim stanowisku. Wśród wszystkich PR-owców 63 proc. lubi swoją pracę.
Wyjątkowo szczegółowej analizie poddano równość wynagrodzenia obu płci. Różnica w wynagrodzeniu determinowana wyłącznie przez płeć wynosi £8,483 na korzyść mężczyzn. Nie uzasadnia jej staż pracy, rodzicielstwo czy częstsza praca w niepełnym wymiarze godzin w przypadku kobiet. Płeć okazała się trzecim z najważniejszych czynników wpływających na wynagrodzenie, bardziej niż wykształcenie, status absolwenta czy wymiar czasu pracy.
Jak podsumowuje Sarah Pinch, CIPR President 2015, wyniki wskazują na obiecującą przyszłość dla branży oraz dostarczają spostrzeżeń, że PR-owcy muszą wciąż zdobywać nowe umiejętności i być bardziej pewni siebie. Pinch wskazuje na potrzebę dokładnego zdefiniowania profesjonalizmu, który powinien być rozumiany jako wysoka jakość pracy oraz utrzymywanie standardów etycznych. Zwraca także uwagę, że trzeba zająć się kwestią równości wynagrodzenia. Jak podkreśla, wnioski z raportu powinny być dla PR-owców osobistą motywacją do realizacji ambicji zawodowych oraz przyczyną zmian na lepsze w całej branży.
W badaniu online wzięło udział 2028 członków CIPR i innych PR-owców związnych zawodowo z Wielką Brytanią (90 proc. respondentów to osoby pracujące w Wielkiej Brytanii). Badanie przeprowadzono w okresie od 14 października do 12 grudnia. (mb)