Choć cały czas podkreśla się rolę komunikacji w firmie i opracowuje się coraz to nowe narzędzia mające usprawnić ten proces, wciąż pozostaje ona wyzwaniem w pracy. A problemy z komunikacją demotywują pracowników, zwiększają ich rotację w firmie i obniżają standard obsługi klienta – czytamy w thenextweb.com.
Serwis przytacza wyniki ankiety przeprowadzonej w 2014 roku przez About.com. Sprawdzano w niej, dlaczego ludzie nie lubią swojej pracy. Jak czytamy, 62 proc. odpowiedzi związanych było z komunikacją. Komunikacja w firmie toczy się na trzech podstawowych płaszczyznach: firmy z pracownikami, pracowników z firmą i pracowników między sobą i otoczeniem.
Jak dalej czytamy, słaba komunikacja wewnętrzna rodzi wśród pracowników niepewność i wątpliwości. To może sprawić, że będą kwestionować swoją pracę czy pozycję w firmie. Może również obniżyć ich poczucie własnej wartości. Brak komunikacji podważa też zaufanie pracowników i podnosi stres, bo nie czują się w swojej roli pewnie. Co więcej, zaburzona komunikacja prowadzi do powstawania w firmie plotek czy podejrzeń. Ludzie nie wiedzą bowiem, co się dzieje, więc chcą jakoś sami wyjaśnić sytuację. Niejasności powodują również spadek wydajności pracowników – czytamy. Kiedy czują się niepewnie, nie dotrzymują terminów i nie realizują powierzonych zajęć. Problemy z komunikacją wewnętrzną przekładają się także na obsługę klienta. Jeśli organizacja nie działa sprawnie, nie trzeba dużo czasu, by odczuli to także ludzie z zewnątrz.
Sprawna komunikacja sprawia, że rzadziej zdarzają się błędy. A gdy się pojawiają – łatwiej je rozwiązać. Źle prowadzona komunikacja wewnątrz firmy powoduje również rotację pracowników. Kiedy nie są oni zadowoleni z sytuacji w miejscu pracy i czują się niepewnie, łatwiej im podjąć decyzję o odejściu. By chcieli zostać, muszą czuć, że ich praca ma sens i jest doceniana.
Ważne więc, by upewnić się, że pracownicy są dobrze poinformowani o wszystkim, co dzieje się wewnątrz organizacji. Zamiast mówić ludziom, co mają robić, trzeba jasno pokazać, dokąd zmierza firma i gdzie w tym wszystkim jest ich rola. Jak dalej czytamy, najczęściej rozmawia się o komunikacji firmy do pracowników, ale nie jest to jedyny ważny kierunek. Równie istotne jest to, co pracownicy przekazują firmie. Żeby w pełni się zaangażowali, muszą mieć możliwość wyrażania opinii i wychodzenia z inicjatywami. Nie można bowiem zakładać, że wie się, co pracownicy chcą powiedzieć – czytamy. (mb)