sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościJak uzyskać przewagę, czyli PR w Grze o Tron

Jak uzyskać przewagę, czyli PR w Grze o Tron

W serialu Gra o Tron, opartym na powieści George’a R. R. Martina, oglądamy krwawe bitwy czy walkę indywidualnych osobowości o tron. Jednak od bohaterów możemy się również wiele nauczyć o public relations – czytamy w prdaily.com.

Oto 8 PR-owych porad, które zostały wypowiedziane w serialu.

1. „Winter is coming” – Eddard Stark

To zdanie pojawia się kilkakrotnie w każdym sezonie serialu. Zapowiada nie tylko zmianę pogody, ale także nadejście czegoś nieuniknionego – co jest wynikiem ciążącego nad człowiekiem fatum. Można to odnieść bezpośrednio do zarządzania kryzysowego. Nie wszystkie kryzysy w obszarze public relations muszą się wydarzyć, ale niektóre można przewidzieć i się na nie lepiej przygotować, wiedzieć, co robić już w trakcie katastrofy – informuje autorka tekstu Alli Williams.

2. „You know nothing, Jon Snow” – Ygritte the Wildling

Widzowie mogli zobaczyć bohatera Johna Snowa jako skromnego, troszczącego się przywódcę i wielkiego wojownika. Był jednak moment, kiedy bohater niczego nie wiedział. Mimo tego, zawsze był chętny do nauki. Przykład z niego powinni brać PR-owcy – zawsze akceptować zmiany zachodzące w branży i nieustannie się uczyć – czytamy.

3. „A mind needs books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge” – Tyrion Lannister

Jak zaznacza Williams, każda praca wymaga odpowiednich narzędzi. PRSA, Ragan czy Cision jako źródła edukacyjne zawsze oferują artykuły, seminaria czy konferencje dla PR-owców, umożliwiając im tym samym dokształcanie się i osiąganie sukcesów w branży.

4. „There are no men like me, only me!” – Jaime Lannister

Czytamy, że oryginalny content jest kluczem do sukcesu kampanii. Powołując się na zdanie wypowiedziane przez Jaimiego Lannistera, Williams radzi, by na danym rynku – i dużym i małym – się wyróżniać. Tym sposobem uzyska się przewagę nad konkurencją – w tworzeniu interesujących, jedynych w swoim rodzaju treści.

5. „People work together, when it suits them. They’re loyal, when it suits them. They love each other, when it suits them. And they kill each other, when it suits them” – Orell the Wildling

„Daj mi to, czego chcę” – nie o to chodzi w public relations – podkreśla autorka. Jej zdaniem PR-owcy muszą rozwijać swoje kontakty z dziennikarzami, nie tylko liczyć na ich pomoc w razie potrzeby. Utrzymywanie relacji z mediami przynosi korzyści dla obu stron. Nie chodzi zatem o to, by współpracować tylko wtedy, kiedy się chce, ale by ustabilizować współpracę.

6. „Hold the door” – Hodor

Przytrzymywanie drzwi przez postać Hodora zostanie w pamięci widzów na zawsze. Co więcej, jego czyn pokazuje również, czym jest system wsparcia. Zadaniem PR-owców jest zainteresować dziennikarza materiałem, który mu wysyłają. Ich praca nie kończy się jednak na wysłaniu maila. Muszą śledzić i sprawdzać, czy media mają wszelkie  potrzebne informacje.

„Stoisz w drzwiach między dziennikarzem a klientem i musisz trzymać drzwi – by Twoja treść została opublikowana” – zaznacza Williams.

7. „I am Daenerys Stormborn of the House Targaryen, First of Her Name, the Unburnt, Queen of the Andals and the First Men, Khaleesi of the Great Grass Sea, Breaker of Chains, and Mother of Dragons” – Daenerys Stormborn

Jak czytamy, nie trzeba mieć przy nazwisku miliarda tytułów. Jednak PR-owiec jest ważny i stanowi istotne źródło dla dziennikarzy. Bohaterka Daenerys wraz ze swoją pewnością siebie jest wzorem dla PR-owców. Powinni znaleźć złoty środek w kontaktach z dziennikarzami i klientami. Wyniosłość w tym wypadku nie jest bowiem wskazana – dodaje autorka.

8. „When you play the Game of Thrones, you win or you die” – Cersei Lannister

Wysyłając mailing, należy pamiętać, że wiadomość nie zostanie odebrana przez wszystkich. Mimo tego, treść albo przyniesie sukces, albo umrze (czyt.: nie wzbudzi zainteresowania) – czytamy. Ważne przy tym jest sprawdzanie, co się sprawdza, a co nie. Można dzięki temu uczyć się na błędach i ostatecznie osiągać pozytywne efekty – czytamy.

 

Alli Williams – PR Coordinator w Amplify Relations. Artykuł po raz pierwszy ukazał się na blogu firmy.

(ak)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj