poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościCo sprawia, że pracownicy odchodzą z firmy

Co sprawia, że pracownicy odchodzą z firmy

Nawet jeśli aktualnie nie szuka się pracy, często sprawdza się oferty, jakie proponuje LinkedIn, choćby z ciekawości. Co, jeśli zauważy to szef i powie: „Widzimy, że ostatnio spędzasz więcej czasu na LinkedInie, więc chciałbym porozmawiać o Twojej karierze i dowiedzieć się, czy jesteś tu szczęśliwy”? Jak czytamy, utrata dobrych pracowników to duży koszt dla firmy, a znalezienie odpowiednich osób jest dużym wyzwaniem. Firmy starają się więc przewidywać, którzy pracownicy rozważają zmianę pracy i ich zatrzymać. W tym celu analizują np. ich aktywność w mediach społecznościowych. A to z kolei pozwala poznać powody, które skłaniają pracowników do odejścia – czytamy w portalu hbr.org.

Ludzie rezygnują z pracy na przykład dlatego, że nie lubią swojego szefa, nie widzą możliwości awansu albo rozwoju lub też znajdują lepszą ofertę (i często wyższe wynagrodzenie). Okazuje się jednak, że znaczenie ma także to, co robią rówieśnicy – ludzie porównują się bowiem z innymi i oceniają swoje postępy w stosunku do innych. Jak dalej czytamy, naturalnymi momentami na refleksję o zmianie pracy są jubileusze – dołączenia do firmy czy objęcia danego stanowiska. Są także czynniki, które nie są bezpośrednio związane z pracą – takie jak ukończenie 40 czy 50 lat – czytamy.

Jak dalej czytamy, firma może sprawdzić także, czy pracownicy spędzają czas na stronach związanych z karierą. Duże firmy weryfikują też na przykład wykorzystanie identyfikatorów (które pozwalają wejść do budynku lub garażu), by upewnić się, czy pracownik chodzi na rozmowy kwalifikacyjne. Dalej czytamy również, że firmy korzystają z zewnętrznych usług monitorowania aktywności pracowników w serwisach społecznościowych – taką ofertę ma np. Joberate. CEO Joberate, Michael Beygelman, porównuje sposób działania do banku, który sprawdza, czy klient będzie w stanie spłacić pożyczkę. Niektóre firmy korzystają z Joberate, by sprawdzić, czy pracownicy chcą zmienić pracę, inni – by dowiedzieć się więcej o zespole i lepiej budować zaangażowanie.

Dalej czytamy także, że zdaniem specjalistów działanie prewencyjne przed odejściem pracownika jest lepszym wyborem, niż czekanie aż otrzyma ofertę z innej firmy i wychodzenie z kontrofertą. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj