Polskie Linie Lotnicze LOT pod koniec czerwca 2024 roku ogłosiły konkurs na plakat. Projekt powinien podkreślać „jeden z atrybutów marki LOT”: „komfort, jakość obsługi, gościnność, rozwój, profesjonalizm czy bezpieczeństwo”.
Konkurs skierowany jest przede wszystkim do profesjonalistów w dziedzinie grafiki i projektowania oraz studentów uczelni artystycznych.
„Promocja polskiej kultury i sztuki to jeden z filarów strategii Polskich Linii Lotniczych LOT, marki polskiej o globalnym zasięgu. Ogłaszając konkurs na nowy plakat, chcemy podtrzymać 95-letnią tradycję tworzenia lotowskich plakatów, które na stałe wpisują się do kanonu polskiego dziedzictwa. Inspiracją dla twórców może być platforma komunikacji pod hasłem: »Ważne, z kim podróżujesz«, pokazująca wyjątkowe doświadczenie podróży z LOT-em, które pasażerowie chcą współdzielić z najbliższymi” – mówi Ewa Lampart, dyrektor marketingu i komunikacji korporacyjnej PLL LOT.
Partnerem konkursu jest Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Przewodniczącą kapituły konkursowej została Bożena Pysiewicz, kustosz w Muzeum Narodowym w Warszawie i kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie. W składzie kapituły znaleźli się dr hab. Ryszard Kajzer – grafik, autor plakatów, ilustracji, projektów książek i znaków graficznych, wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dr hab. Agnieszka Ziemiszewska – projektantka, plakacistka, edukatorka i wykładowczyni w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, a także Bartłomiej Walczuk – designer, art-director wyspecjalizowany w brandingu, typografii i okładkach płyt oraz Julia Mirny – ilustratorka, graficzka i reżyserka animacji. PLL LOT w kapitule reprezentować będzie Ewa Lampart – dyrektor biura marketingu i komunikacji korporacyjnej.
„Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie wspiera inicjatywy, które nawiązują do tradycji związanej z artystycznym plakatem reklamowym. Historia projektowania graficznego i historia LOT-u są ze sobą nierozerwalnie powiązane od początków istnienia przedsiębiorstwa. W zbiorach Muzeum Plakatu znajduje się ponad 100 lotowskich plakatów reklamowych, które powstawały od początków istnienia przedsiębiorstwa. To prace z końca lat 20. i lat 30. oraz projekty powstające w drugiej połowie XX wieku tworzone przez grafików związanych z polską szkołą plakatu. Ogłoszony właśnie konkurs to impuls do powstania współczesnych plakatów, z których najciekawsze, nagrodzone projekty powiększą muzealną kolekcję” – mówi Bożena Pysiewicz.
Jak przypomina LOT w komunikacie, w gronie twórców plakatów polskich linii lotniczych znaleźli się m.in. Tadeusz Gronowski, Henryk Tomaszewski, Janusz Grabiański, Roman Cieślewicz czy Waldemar Świerzy. „Jednym z pierwszych był plakat przedstawiający »Polską Linję Lotniczą Aerolloyd« autorstwa Józefa Mehoffera z 1924 roku” – czytamy.
Pierwszą nagrodą w konkursie jest 10 tys. zł oraz voucher na zakup biletów lotniczych w tej samej kwocie. Druga nagroda to 5 tys. zł oraz voucher na tę samą kwotę do wykorzystania na zakup biletów lotniczych, natomiast nagroda za trzecie miejsce to 3 tysiące złotych oraz voucher w tej samej kwocie na bilety. W konkursie zostaną także przyznane wyróżnienia. Nagrodzone prace zostaną zaprezentowane na specjalnej wystawie oraz w innych aktywnościach komunikacyjnych przewoźnika.
Termin nadsyłania prac konkursowych upływa 31 lipca 2024 roku o godzinie 23.59. Ogłoszenie wyników nastąpi 16 września 2024 roku. Więcej informacji oraz regulamin konkursu znajdują się na stronie. (mb)