Transkrypcja podcastów będzie teraz dostępna bezpośrednio na platformie do monitoringu mediów – ogłosił w lipcu 2024 roku Instytut Monitorowania Mediów. Klienci otrzymają dostęp do wzmianek na temat wybranych przez siebie fraz, które pojawią się nie tylko w opisie czy tagach podcastu (jak do tej pory), lecz także w całym materiale.
Transkrypcja podcastów bezpośrednio na platformie do monitoringu mediów to nowość na polskim rynku analityki medialnej – informuje IMM.
Popularność podcastów w Polsce stale rośnie – z badania Grupy Eurozet wynika, że w poprzednim roku co najmniej raz w miesiącu tego formatu słuchało 10 mln Polaków. Co więcej, odbiorców podcastów nie zniechęcają przekazy reklamowe.
Czytaj więcej: Podcasty wciąż rosną w siłę
„Podcasty to z jednej strony źródło rozrywki, ale z drugiej informacji – także tych o firmach, ich produktach i usługach. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić kolejne udogodnienie dla naszych klientów i wdrożyliśmy funkcję transkrypcji podcastów. Dzięki niej można sprawniej poruszać się w gąszczu informacji – przeglądać materiały czy wyszukiwać interesujące nas wątki. Transkrypcja pełnej treści audio sprawiła, że monitoring podcastów stał się efektywniejszy, a klienci IMM otrzymują kompleksowe informacje na temat wzmianek z tego typu mediów” – mówi Paweł Sanowski, prezes zarządu Instytutu Monitorowania Mediów.
Korzyści z transkrypcji podcastów
Jak wyjaśnia IMM, do tej pory podcasty były monitorowane na podstawie opisów. Oznacza to, że jeśli w opisie lub tagach nie pojawiała się monitorowana fraza, ale padała ona w treści audio, to wzmianka nie trafiała do zestawienia publikacji danego klienta. Transkrypcja pełnej treści dźwiękowej to zatem przede wszystkim większa precyzja w monitorowaniu podcastów i szansa na wychwycenie wszystkich wzmianek na temat marki, jakie padają w danym źródle. „Znacząco więc zwiększył się zakres usługi świadczonej przez IMM. Warto podkreślić, że transkrypcja podcastów bezpośrednio w narzędziu do monitoringu mediów jest nowością na polskim rynku analityki medialnej” – przekazuje firma.
Dla użytkownika nowe rozwiązanie oznacza wygodę i oszczędność czasu: „Nie trzeba przesłuchiwać całego podcastu, by znaleźć w nim fragment poświęcony marce. Użytkownicy otrzymują dostęp do transkrypcji, w której podświetlone są słowa kluczowe”. Mają także możliwość zapoznania się z całym materiałem w wersji tekstowej.
Transkrypcja ułatwi także dzielenie się treściami na temat marki czy monitorowanych fraz – żeby zacytować fragment podcastu, wystarczy skopiować cytat w formie tekstowej, zamiast przesłuchiwać nagranie i spisywać treść.
„Korzystamy z systemu bazującego na technologii rozpoznawania mowy, który przekształca dźwięk w tekst. Transkrypcja jest dzięki temu dostępna od razu, gdy tylko materiał znajdzie się na Platformie IMM. To rozwiązanie wychodzi naprzeciw potrzebom naszych klientów. Korzystanie z tej funkcji pozwoli im na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i jeszcze sprawniejsze monitorowanie marki. Co ważne, zadbaliśmy również o tzw. user experience. W transkrypcjach podcastów podświetlamy wskazane przez klienta frazy. Z kolei w wersji audio, która również jest dostępna na Platformie IMM, na pasku odtwarzacza dodajemy widoczne oznaczenia w miejscach, w których one padają. To realnie skraca czas poświęcany na zapoznanie się z kluczowymi dla klienta wzmiankami” – wyjaśnia Agata Andruszkiewicz, członkini zarządu Instytutu Monitorowania Mediów.
Obecnie IMM poddaje transkrypcji prawie 4 tys. podcastów. Baza ta będzie systematycznie rozbudowywana o kolejne podcasty, w tym o te, które wskażą klienci.
Funkcja transkrypcji podcastów w monitoringu mediów jest już dostępna dla osób, które korzystają z monitoringu internetu i social mediów w IMM. Jak przekazuje firma, do 1 stycznia 2026 roku usługa ta będzie dostępna w cenie promocyjnej – 1 zł za miesiąc – zarówno dla wszystkich obecnych, jak i nowych klientów. (mb)