Włoski organ ochrony konkurencji i konsumentów, Autorita’ Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), ogłosił dochodzenie w sprawie sposobu, w jaki Google uzyskuje zgodę od użytkowników w Unii Europejskiej na łączenie ich aktywności w swoich aplikacjach i usługach w celu profilowania reklam – informuje techcrunch.com. Jak czytamy, AGCM podejrzewa firmę o „nieuczciwe praktyki handlowe”.
Google podlega unijnej ustawie o rynkach cyfrowych (DMA), która obejmuje całą Unię Europejską, w tym Włochy. Firma jest tak zwanym „strażnikiem dostępu”, co nakłada na nią obowiązek uzyskania zgody użytkowników, zanim zacznie przetwarzać ich dane osobowe w celach reklamowych lub je gromadzić.
Według AGCM, kierowanej do użytkowników przez Google prośbie o zgodę towarzyszą „nieodpowiednie, niekompletne i wprowadzające w błąd informacje, które mogą wpływać na wybór, czy i w jakim zakresie należy ją wyrazić” – dowiadujemy się.
Włoski organ ochrony konkurencji i konsumentów podejrzewa także, że firma nie daje „pełnego obrazu sytuacji”. AGCM podkreśliło, że dostarczane przez Google informacje w odniesieniu zarówno do różnorodności i liczby oferowanych przez firmę usług, w przypadku których może wystąpić połączenie i krzyżowe wykorzystanie danych osobowych, jak i do możliwości modulowania zgody tylko do niektórych usług są niewystarczające – czytamy.
Jak stwierdził organ, działania Google’a powodują, że użytkownicy są „nakłaniani do podjęcia decyzji handlowej, której inaczej by nie podjęli, przez wyrażenie zgody na połączenie i wzajemne wykorzystanie ich danych osobowych w ramach wielu oferowanych usług” – donosi źródło.
W odpowiedzi na wszczęcie dochodzenia rzecznik Google’a przekazał techcrunch.com, że firma przeanalizuje szczegóły tej sprawy i będzie współpracować z AGCM. (ao)
Źródło: techcrunch.com, Google accused of misleading consumers to grab more data for ads, Natasha Lomas, 18.07.2024