Bambini nel Deserto, włoska organizacja humanitarna, w czerwcu 2024 roku ruszyła z kampanią „Real people healing real people”, czyli „prawdziwi ludzie pomagają prawdziwym ludziom”, na temat uprzedzeń dotyczących migrantów i roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu błędnych przekonań.
Celem akcji jest zwrócenie uwagi na niepoprawne postrzeganie przez społeczeństwo migracji, które dodatkowo wzmacnia dezinformacja szerzona m.in. przez sztuczną inteligencję. Jak przekazuje organizacja, migranci często uznawani są za osoby, które kradną pracę czy narzucają innym swoje wartości, a to, czego doświadczają, jest „przyjemną przygodą”.
Źródło: bnd.ngo
W rzeczywistości migranci, aby dotrzeć do innych krajów, mierzą się z bólem i okrucieństwem. Bambini nel Deserto podkreśla, że migracja często zostaje pozbawiona ludzkiego komponentu, czasami strasznych i traumatycznych doświadczeń i sprowadzona do zwykłych danych, liczb i informacji. Wszystko to potęgowane jest przez media i technologie, takie jak sztuczna inteligencja, które wzmacniają głęboko zakorzenione uprzedzenia i przyczyniają się do rozpowszechniania „bezpodstawnych i manipulacyjnych treści” – pisze organizacja.
W ramach kampanii powstały specjalne obrazy, które zostały stworzone za pomocą wizualnych oprogramowań sztucznej inteligencji, takich jak Midjourney i Firefly. Miały one za zadanie zobrazować uprzedzenia na temat migrantów. Fałszywe stwierdzenia są obalane przez umieszczone na fotografiach zdanie: te sceny „istnieją na obrazie stworzonym przez sztuczną inteligencję”.
Pomysłodawcą kampanii jest Diego Fontana, niezależny twórca i wykładowca w Europejskim Instytucie Designu. (ao)
Źródło: bnd.ngo