26 proc. marketerów na całym świecie planuje zmniejszyć swoje wydatki na reklamy w serwisie X – wynika z raportu Kantar „Media Reactions 2024”, który jest oparty na wynikach corocznego badania poświęconego zmianom w krajobrazie medialnym. Analiza pokazuje, że marketerzy mają coraz mniejsze zaufanie do platformy X, a najbardziej preferowanym przez nich serwisem reklamowym pozostaje YouTube.
Wyniki badania wskazują, że zaledwie 4 proc. marketerów uważa, że reklamy na X są bezpieczne dla ich marek. Dla porównania 39 proc. osób twierdzi, że Google jest pod tym względem najbezpieczniejszą platformą. Ogólne zaufanie reklamodawców do serwisu X spadło z 22 proc. do 12 proc. od 2022 roku. Ponadto, 21 proc. marketerów jest negatywnie nastawionych do zamieszczania reklam na X.
Marketerzy deklarują, że drugą najbezpieczniejszą dla ich marek platformą jest YouTube. Na trzecim miejscu reklamodawcy umieścili Netflixa, który cieszy się niemal takim samym zaufaniem jak YouTube oraz Instagram. Pod względem zaufania do danych marketerzy najczęściej wskazywali na Google’a. Do pierwszej trójki trafiły także YouTube i Facebook.
Według konsumentów, najlepszymi markami medialnymi na rynku są Amazon, TikTok oraz Instagram. Na czwartym miejscu znalazło się Google, a zaraz za nim Netflix. Marketerzy jako najlepsze marki medialne wybrali YouTube’a, Instagrama oraz Google’a. Czwarte miejsce zajął natomiast Netflix, a piąte Spotify.
Z analizy wynika, że rośne pozytywne nastawienie do reklam – taką postawę zadeklarowało 47 proc. osób. Zmienił się również odbiór przekazów promocyjnych w różnych kanałach medialnych wśród konsumentów. W 2012 roku zaledwie 28 proc. odbiorców było pozytywnie nastawionych do reklam wideo online. Obecnie odsetek ten wynosi 54 proc. Podobnie wygląda to w przypadku reklam w grach – w 2012 roku pozytywny stosunek do przekazów promocyjnych w tego typu kanałach wynosił 25 proc., a w 2024 roku wzrósł do 54 proc.
62 proc. konsumentów i 68 proc. marketerów jest pozytywnie nastawionych do szeroko rozumianej generatywnej sztucznej inteligencji. Taka postawa nie dotyczy jednak reklam tworzonych przez AI. 71 proc. marketerów twierdzi, że nie przeszkadzają im przekazy promocyjne generowane przez sztuczną inteligencję. Konsumenci są natomiast innego zdania – 41 proc. odbiorców przeszkadzają tego typu reklamy.
Raport wskazuje na duże różnice między preferencjami różnych pokoleń. Generacja Z woli reklamy na platformach, takich jak Amazon, Facebook i Google, podczas gdy millenialsi i pokolenie Z preferują Snapchata. Starsze pokolenia są także otwarte na reklamy zamieszczane na TikToku oraz Amazonie, które zajęły miejsca w pierwszej trójce zarówno wśród przedstawicieli pokolenia X, jak i generacji baby-boomers.
Jak podkreśla Kantar, humor i dobra muzyka są głównymi cechami, które przyczyniają się do lepszego odbioru reklam. Połowa osób z pokolenia Z jest bardziej pozytywnie nastawiona do reklam z dobrą muzyką. Humor jest natomiast numerem jeden dla generacji X oraz baby-boomers – 48 proc. konsumentów z tych pokoleń uważa go za szczególnie atrakcyjny w reklamach.
(ao)
O badaniu:
Raport „Media Reactions 2024” łączy wnioski płynące z badań z udziałem zarówno konsumentów, jak i menedżerów ds. marketingu, dzięki czemu zapewnia kompleksowy obraz aktualnego krajobrazu medialnego. W tegorocznym badaniu wzięło udział około 1000 specjalistów ds. marketingu reprezentujących reklamodawców, agencje i firmy medialne z całego świata, a także 18 tys. konsumentów z 27 rynków świata