wtorek, 3 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Hejt boli. UWażajmy na słowa”. Kampania Uniwersytetu Warszawskiego

„Hejt boli. UWażajmy na słowa”. Kampania Uniwersytetu Warszawskiego

Uniwersytet Warszawski ruszył z nową kampanią informacyjno-edukacyjną „Hejt boli. UWażajmy na słowa”. Akcja, której celem jest przeciwdziałanie mowie nienawiści i zachęcanie do większej uważności na dobór słów, została zainicjowana przez studentów oraz rzeczniczkę akademicką ds. studenckich i pracowniczych UW – dr Annę Cybulko.

Kampania została oficjalnie zainaugurowana 25 września 2024 roku podczas posiedzenia Senatu UW przez rektora Uniwersytetu Warszawskiego prof. Alojzego Z. Nowaka.

„Społeczność Uniwersytetu Warszawskiego jest wspólnotą dialogu, która za jedną ze swoich najwyższych wartości uznaje szacunek międzyludzki. Na naszej uczelni nie ma miejsca na dyskryminację ze względu na jakikolwiek czynnik: narodowy, etniczny, religijny czy światopoglądowy. Jako członkowie UW winniśmy szanować godność osobistą każdego człowieka. Do tego zobowiązuje nas misja Uniwersytetu” – przekazał prof. Alojzy Z. Nowak.

Inicjatywa jest skierowana do całej społeczności akademickiej. Jej celem jest pokazanie, jakie są przyczyny i konsekwencje hejtu. „Poprzez uświadomienie, że mowa nienawiści wpływa na zdrowie psychiczne i może dotknąć każdego, chcemy zwrócić uwagę na etykę słowa, pokazać znaczenie konstruktywnej komunikacji w debacie akademickiej oraz zachęcić do przeciwdziałania naruszeniom, wskazując odpowiednie instytucje wsparcia i ścieżki reagowania” – informują twórcy kampanii.

Koordynatorem projektu jest zespół rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych. Opiekę merytoryczną nad kampanią pełni dr Anna Cybulko, rzeczniczka akademicka ds. studenckich i pracowniczych w latach 2011-2024.

W ramach inicjatywy powstały filmy, seria plakatów, ulotki i materiały edukacyjne, które mają promować uczelnię jako miejsce, w którym każdy, kto doświadczył lub był świadkiem mowy nienawiści, otrzyma niezbędne wsparcie. Materiały dostępne będą na profilach UW w mediach społecznościowych oraz na stronach jednostek dydaktycznych.

Przygotowano także spot, który jest dostępny na kanale UW na YouTubie.

„W ten sposób chcemy zwrócić uwagę, jak ważny jest dobór słów w dyskursie akademickim. Z hejtem i mową nienawiści – szczególnie w dobie intensywnego rozwoju mediów społecznościowych – może spotkać się każdy z nas, niezależnie od tego, kim jest i czym się zajmuje. Nienawistne komentarze wywołują nie tylko cierpienie i psychiczną degradację u osoby doświadczającej hejtu, ale również eskalację frustracji w przestrzeni publicznej. Pamiętajmy, aby – nawet jeśli mamy różne zdania – odnosić się do siebie z szacunkiem, bez personalnych ataków” – zaapelowała dr Anna Cybulko.

W ramach kampanii powstała też strona internetowa uwazajmynaslowa.uw.edu.pl, na której pojawiły się m.in. pełen opis inicjatywy, materiały edukacyjne oraz kontakt do instytucji pomocowych na UW wraz z instrukcją, w jaki sposób można zgłosić przypadki hejtu i mowy nienawiści na uczelni.

Partnerami projektu są Rzecznik Praw Studenta, Samorząd Studentów UW, członkowie Zespołu równościowego UW – główna specjalistka ds. równouprawnienia oraz pełnomocniczka rektora ds. polityki przeciwdziałania dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu, Biuro Prasowe UW oraz Centrum Pomocy Psychologicznej. (kn)

Zdjęcie główne: uw.edu.pl

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj