Stanowisko Social Media Managera znalazło się na 42. miejscu na liście stu zawodów, które nabierają znaczenia, gwarantują dobre wynagrodzenie i satysfakcjonującą pracę, opracowanej przez CNN i PayScale – informuje blog.hootsuite.com. Ludzie wykorzystują media społecznościowe do kontaktowania się z markami, więc firmy potrzebują osób odpowiedzialnych za social media, które będą rozwijały ich działalność w internecie – pisze autorka artykułu Bailey Seybolt.
Blog.hootsuite.com przedstawia osiem umiejętności niezbędnych na stanowisku Social Media Managera.
1. Pisanie i edytowanie
Jak czytamy, dobrze przygotowane teksty mogą zwiększyć zaangażowanie odbiorców, a także pozytywnie wpłynąć na zasięg organiczny w portalach społecznościowych. Bailey Seybolt wymienia marki, które według niej w odpowiedni sposób prowadzą komunikację w tych serwisach. Są wśród nich All Birds, Old Spice czy Taco Bell. Seybolt twierdzi, że to właśnie charakterystyczny sposób tworzenia treści spowodował, że zyskały tak wielu odbiorców. Radzi też markom, by stworzyły wewnętrzne przewodniki dotyczące stylu komunikacji – czytamy dalej.
2. SEO
Jak czytamy, Google twierdzi, że statystyki z mediów społecznościowych nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki wyszukiwania, ale zdaniem autorki artykułu nie jest to oczywiste. Treści o dużym zasięgu w social mediach, które mają wiele udostępnień, polubień i komentarzy, prawdopodobnie zostaną uwzględnione przez algorytm Google’a, co pozytywnie wpłynie na ranking strony – czytamy dalej.
3. Obsługa klienta
Z badań J.D. Power, na które powołuje się Bailey Seybolt, wynika, że 67 proc. konsumentów używa mediów społecznościowych, by zadać markom konkretne pytania i znaleźć rozwiązanie problemów. Social Media Manager musi więc posiadać podstawowe umiejętności obsługi klienta. Pełniąc taką funkcję, należy pamiętać o szybkim reagowaniu na wpisy klientów – zaznacza autorka tekstu. Jak czytamy, ponad 72 proc. osób, które zamieszczają skargi na Twitterze, oczekuje odpowiedzi ze strony marki w ciągu godziny. Social Media Manager powinien monitorować konwersacje dotyczące marki, dla której pracuje, oraz całej branży. Jak dalej czytamy, nie można jednak tylko czekać na spływające skargi, trzeba wykazywać się aktywną postawą i angażować obserwujących. Jak informuje blog.hootsuite.com, konsumenci darzą sympatią marki, które dbają o interakcje z obserwującymi.
4. Projektowanie i edycja zdjęć
Social Media Manager powinien posiadać umiejętność tworzenia grafik pasujących do profilu konkretnej firmy – czytamy. To ważne, ponieważ odbiorcy zapamiętują 65 proc. wiadomości, gdy jest ona publikowana wraz z grafiką, a jedynie 10 proc. treści, kiedy wpis nie posiada zdjęcia – podaje blog.hootsuite.com.
5. Analityka i raportowanie
Dla biznesu liczą się wyniki, dlatego Social Media Manager powinien potrafić pokazać rezultaty swojej pracy i wykazać zwrot z inwestycji – czytamy.
6. Tworzenie wideo
Ponad 500 milionów osób ogląda wideo na Facebooku każdego dnia – podaje źródło. Za cztery lata materiały wideo mają stanowić 80 proc. całego internetowego ruchu konsumenckiego – czytamy. Dlatego też warto zdecydować się na publikowanie tego rodzaju treści w portalach społecznościowych. Social Media Manager musi więc umieć tworzyć atrakcyjne treści na takich platformach jak Instagram Stories, Facebook Live czy Snapchat Stories.
7. Płatne usługi reklamowe
Social Media Manager musi rozumieć różnicę między organicznymi i płatnymi działaniami w mediach społecznościowych. Gdy firma zakłada konto w mediach społecznościowych, zaczynają gromadzić się wokół niej ludzie, którzy tworzą grupę fokusową marki. Oceni ona, jakie treści jej odpowiadają, a jakie nie. Dopiero po sprawdzeniu, co podoba się odbiorcom, warto inwestować w reklamę – czytamy.
8. Research i planowanie
Jak czytamy dalej, dzięki dobrze przeprowadzonemu researchowi można odpowiednio dopasować treść do grupy odbiorców. Należy sprawdzić, kim są ci odbiorcy i czego oczekują od marki. Konieczne jest również regularne planowanie treści, a także ocenianie, czy dane materiały pasują do strategii komunikacji w mediach społecznościowych i całej firmy. (mf)