Dla PR-owca prowadzenie relacji z mediami jest czasochłonne, wymagające uwagi i kreatywności – podaje prdaily.com. Autorka tekstu Shannon Falotico pisze, że PR-owiec powinien spróbować wczuć się w odbiorcę działań media relations, zadać sobie pytanie: „Czy mnie by to zainteresowało?”. Jeśli tak, należy dany temat wypromować, ale jeśli odpowiedź brzmi „nie”, to spróbować opowiedzieć go lepiej.
Jak dalej czytamy, PR-owiec powinien starać się ułatwić pracę dziennikarzom – takie działanie ma szansę poskutkować publikacjami, które uszczęśliwią klienta.
Czytaj też: Codzienność PR-owca. Jak prowadzić relacje z mediami?
Oprócz komunikowania ciekawych treści, kluczem do dobrych kontaktów z mediami są relacje międzyludzkie: bycie profesjonalnym, uprzejmym, rzetelnym i okazywanie szacunku – podkreśla autorka tekstu. Przedstawia też sześć wskazówek dotyczących doskonalenia relacji z mediami.
1. Miej wiedzę o tym, co komunikujesz i do kogo kierujesz przekaz
Jak czytamy, przed rozpoczęciem działań, PR-owiec musi dowiedzieć się jak najwięcej o danym temacie. Upewnij się, że kierujesz przekaz do odpowiednich osób – radzi autorka. Podkreśla, że PR-owiec powinien zapoznać się z obszarem zainteresowania dziennikarza czy jego stylem pisania, by stworzyć dopasowaną wiadomość.
2. Stawiaj na długoterminową współpracę
Warto zasygnalizować dziennikarzowi chęć długoterminowej współpracy – radzi autorka. W tym celu można przygotować krótką listę odpowiednich ekspertów oraz propozycje tematów do rozważenia na przyszłość – czytamy.
3. Okazuj szczere zainteresowanie
Jak czytamy, wysyłanie maili z pochwałami do dziennikarzy może pozytywnie wpłynąć na współpracę z nimi. Dobrze pokazać im, że podobały nam się ich teksty i wiele się z nich nauczyliśmy – radzi autorka. Wskazuje także, że dobrą praktyką jest regularne udostępnianie wybranych materiałów w mediach społecznościowych, co pokazuje dziennikarzowi, że PR-owiec pomaga zwiększyć zasięg publikacji.
4. Zdobywaj szacunek dzięki rzetelnym informacjom
Jak twierdzi autorka, pewne zasady prawie się nie zmieniły od początków prasy drukowanej: wciąż ciekawe dla mediów są tematy newsowe, związane ze skandalami, złamaniem prawa czy konfliktami – czytamy. Obecnie cenione są też wiadomości o najnowszych osiągnięciach technologicznych – przyznaje.
5. Nie bądź irytujący
Nie należy kontaktować się z dziennikarzem zbyt często lub za wcześnie – radzi autorka. Jej zdaniem wystarczy jedna wiadomość follow-up po tygodniu, albo druga, jeśli temat jest wciąż aktualny. Jak podpowiada, działanie PR-owca nie powinno sprawić, że dziennikarz uzna go za denerwującego lub uciążliwego. Dobrze zapytać dziennikarza na początku rozmowy telefonicznej, czy ma na nią w tej chwili czas – radzi autorka – oraz być zwięzłym i przekazywać jasno informacje.
6. Dotrzymuj słowa
Dalej czytamy, że zawsze należy dotrzymywać danego słowa – jeśli zapewniamy dziennikarzy, że do nich wrócimy, zróbmy to. Jeśli obiecujemy wysłać redaktorowi artykuł lub podstawowe informacje, które dotyczą klienta, w określonym terminie, zróbmy to. Jeśli nie możemy określić terminu, przygotujmy wyjaśnienie, dlaczego tak się dzieje – radzi autorka. (ak)