Apple nie chce zgodzić się na zarejestrowanie logo Prepear – aplikacji dla osób interesujących się gotowaniem. Jak podaje theverge.com, powodem jest zbyt duże podobieństwo znaków obu firm: w logo Apple znajduje się jabłko, a u Prepear jest to gruszka.
Problem rozpoczął się, gdy firma Super Helathy Kids, do której należy Prepear, złożyła wniosek o zarejestrowanie znaku towarowego aplikacji – czytamy. Logo składa się z zielonego konturu gruszki z listkiem w prawym górnym rogu, co nie spodobało się firmie Apple, która rozpoznawana jest dzięki nadgryzionemu jabłku z listkiem. W efekcie firma technologiczna w sądzie domaga się odrzucenia wniosku o rejestrację znaku towarowego Prepear.
Zdaniem producenta iPhone’ów minimalistyczny wzór owocowy z liściem „z łatwością przywodzi na myśl słynne logo Apple i stwarza podobne wrażenie handlowe” – czytamy dalej. W postępowaniu sądowym firma tłumaczy, że podobieństwo obu znaków sprawi, że zwykły konsument będzie sądził, że Prepear jest powiązane z Apple lub jest przez nie wspierane (zwłaszcza, że firma technologiczna posiada kilka aplikacji i usług związanych ze zdrowiem i odżywianiem) – pisze źródło.
Jak czytamy, w odpowiedzi na sądowe działania Apple, współzałożyciel Prepear, Russell Monson, rozpoczął petycję „Save the Pear from Apple!” (z ang. „Ocal gruszkę przed Apple!”). Monson tłumaczy, że Prepear jest małą firmą zatrudniającą pięciu pracowników, której nie stać na długą batalię sądową z przedsiębiorstwem wielkości Apple – pisze źródło. W momencie publikacji tekstu na PRoto.pl pod petycją podpisało się ponad 23 tys, osób*.
Źródło: change.org
Do sprawy odniosła się także współzałożycielka Prepear, Naralie Monson. Jak czytamy, opublikowała na Instagramie post, w którym tłumaczy, że nie próbuje nakłonić ludzi do zaprzestania korzystania z produktów Apple, a chce jedynie odeprzeć zarzuty firmy technologicznej. „Czuję, że moim moralnym obowiązkiem jest sprzeciwienie się agresywnym działaniom prawnym Apple przeciwko małym firmom i walka o prawo do zachowania naszego logo” – pisze Monson, cytowana przez źródło. „Bronimy się przed Apple nie tylko po to, aby zachować nasze logo, ale także po to, aby wysłać wiadomość do dużych firm technologicznych, że zastraszanie małych firm ma konsekwencje” – przekazuje dalej współzałożycielka Prepear.
Theverge.com przypomina, że nie jest to pierwszy raz, kiedy Apple wystąpiło do sądu przeciwko innej firmie z podobnie wyglądającym logo. Czytamy, że w przeszłości producent iPhone’ów wysłał list ze sprzeciwem do urzędu patentowego w Norwegii w sprawie partii politycznej Fremskrittspartiet (posiadającej logo z jabłkiem) oraz nie zgadzał się na logo ścieżki rowerowej w Niemczech (również przedstawiające jabłko). (ak)
* Źródło: change.org, Save the Pear from Apple! End Apple’s Aggressive Opposition of Businesses with Fruit Logos, Russel Monson
Zdjęcie główne: change.org