Raport specjalny Edelman Trust Barometer 2024 „Zaufanie w pracy” ujawnia, jak wzajemne zaufanie pracowników i pracodawców wpływa na stopień optymizmu w stosunku do ich przyszłości ekonomicznej. Badanie wykazało pogłębiającą się przepaść pod tym względem wśród kadry kierowniczej i pracowników niższego szczebla, co wpływa na nie tylko na ich wydajność, lecz także zdrowie psychiczne. Okazuje się jednak, że pracodawcy mają możliwość zniwelowania tych różnic.
Badanie przeprowadzone w lipcu 2024 roku w ośmiu krajach na próbie niemal ośmiu tysięcy respondentów wykazało, że wzrasta rola pracodawców w kwestii kształtowania nastrojów społecznych. Okazuje się też, że pracodawcy cieszą się większym zaufaniem niż związki zawodowe i organizacje we wszystkich krajach i grupach demograficznych.
79 proc. ankietowanych pracowników twierdzi, że ufa swojemu pracodawcy, podczas gdy stopień zaufania wobec organizacji rządowych i mediów utrzymuje się kolejno na poziomie 55 proc. i 52 proc.
Z raportu wynika także, że głos pracodawców ma ogromne znaczenie – dla pracowników informacje przekazywane przez pracodawcę mają większą wagę niż te pochodzące z mediów czy przekazywane przez instytucje państwowe.
Zaufanie do pracodawcy ma wpływ na optymizm ekonomiczny pracowników
Okazuje się, że pracodawcy mają wpływ również na to, jak optymistycznie patrzą w przyszłość ich pracownicy. Badanie wykazało jednak pogłębiającą się różnicę w poziomie optymizmu ekonomicznego między pracownikami na stanowiskach kierowniczych a pracownikami niższego szczebla. Osoby zatrudnione na niższych stanowiskach w strukturach firmy wykazują o połowę mniejszy stopień optymizmu niż ci na stanowiskach dyrektorskich.
Eksperci wskazują, że pracodawcy powinni skupić się na wyrównaniu tych wskaźników wśród wszystkich pracowników, ponieważ wpłynie to na ich efektywność i stopień zaangażowania w pracę. Wśród kroków, jakie pracodawca może podjąć, aby wyrównać poziom zaufania wśród pracowników wymienia się przede wszystkim dążenie pracodawców do dostosowywania płacy do aktualnych kosztów utrzymania, umożliwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, a także zwracanie uwagi na potrzeby i głos wszystkich zatrudnionych. Kluczowe jest także zaufanie samych pracodawców do swoich pracowników. Im wyższy stopień poczucia zaufania ze strony przełożonych, tym większe zaufanie do pracodawcy.
Wśród czynników wpływających na wyższy stopień optymizmu pracowników wymienia się też m.in. możliwość awansu w firmie oraz szanowanie przez pracodawcę poglądów politycznych pracowników.
Co zyskują pracodawcy?
Z raportu wynika, że pracownicy, którzy wykazywali się wyższym stopniem optymizmu na kwestię poprawy swojej sytuacji ekonomicznej w ciągu pięciu lat, jednocześnie gotowili byli na większe zaangażowanie w swoje obowiązki zawodowe i działania na rzecz rozwoju firmy.
- Dzięki optymizmowi ekonomicznemu pracownicy są bardziej zaangażowani w swoje obowiązki i wykazują wyższy stopień motywacji (85 proc.).
- 82 proc. badanych pracowników przyznało też, że są oni w stanie robić znacznie więcej, aby działać na rzecz rozwoju firmy i pomóc pracodawcy osiągnąć sukces.
- Pracownicy chętniej polecają usługi i produkty oferowane przez firmę, w której pracują, a także zachęcają innych do podjęcia pracy w tym miejscu.
- Badani wykazywali też wyższy stopień lojalności wobec pracodawcy, co gwarantuje wieloletnią współpracę.
- 40 proc. respondentów deklarowało ponadto wyższą gotowość do promowania treści na temat firmy w mediach społecznościowych.
Okazuje się, że większy optymizm wpływa również na opinie dotyczące wykorzystywania narzędzi oferowanych przez sztuczną inteligencję w pracy. Pracownicy, którzy widzą szansę na poprawę swojej sytuacji, są bardziej skłonni do przyjęcia nowych rozwiązań w tym zakresie, a różnica ta wynosiła 20 pkt proc. w stosunku do osób, które nie wykazywały optymistycznej wizji na przyszłość.
Pełny raport można znaleźć na stronie. (kn)