16 proc. respondentów regularnie korzysta ze sztucznej inteligencji w swojej pracy – wynika z raportu Pracuj.pl. Ponadto, niemal 4 na 10 badanych wyraża obawy związane z automatyzacją procesów na ich stanowiskach. Mimo że przedstawiciele wielu zawodów już dziś regularnie korzystają z rozwiązań opartych na AI, niektórzy nadal mają wątpliwości co do tego typu rozwiązań.
Jak pokazuje raport, średnio 38 proc. badanych wyraża obawy związane z rosnącą rolą sztucznej inteligencji oraz automatyzacją procesów na ich stanowiskach. W różnych sektorach pracy istnieje jednak zróżnicowane podejście do AI.
Najwięcej wątpliwości mają pracownicy branż takich jak marketing i PR (66 proc.), HR i kadry (64 proc.) oraz obsługa klienta (47 proc.). W tych zawodach sztuczna inteligencja może bowiem w znacznym stopniu zmienić charakter wykonywanych zadań, co budzi niepokój wśród pracowników.
W marketingu i public relations AI jest wykorzystywane głównie do automatyzacji procesów, takich jak analiza danych, targetowanie kampanii reklamowych czy tworzenie treści. Jak zauważają autorzy badania, może to prowadzić do obaw o redukcję zapotrzebowania na tradycyjne umiejętności, co zmusi pracowników do szybkiego przyswajania nowych technologii lub spowoduje utratę pracy. W HR i kadrach AI może automatyzować procesy rekrutacyjne, takie jak przetwarzanie aplikacji czy analizowanie CV. Rozwiązania te, choć często są szansą, także mogą być postrzegane jako zagrożenie.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Michał Halemba, Senior Product Manager w Pracuj.pl, zapewnia, że AI to nie tylko nowoczesne narzędzie, lecz także duży potencjał do podniesienia komfortu i efektywności. „Dzięki automatyzacji pierwszych etapów rekrutacji, odpowiedzi na aplikacje przychodzą szybciej, a decyzje są oparte na rzeczywistych kompetencjach, nie na subiektywnych odczuciach. Co więcej, algorytmy AI mogą precyzyjniej dopasowywać oferty pracy do indywidualnych kwalifikacji i preferencji, co zwiększa szansę na znalezienie odpowiedniego stanowiska – to dzieje się już w naszej nowej aplikacji mobilnej. W moim odczuciu AI to nie zagrożenie – to narzędzie, które umiejętnie wykorzystane czyni procesy bardziej ludzkimi i zorientowanymi na potrzeby użytkowników” – mówi Halemba.
Mniejsze obawy o tę technologię można zaobserwować w sektorach, w których procesy są mniej podatne na automatyzację, takich jak logistyka i zakupy (44 proc.), czy sprzedaż (43 proc.). Osoby pracujące w takich zawodach jak kierowca czy magazynier, gdzie wdrożenie sztucznej inteligencji jest bardzo trudne lub niemożliwe, mają niewielkie obawy wobec AI (25-30 proc.).
Różnie oceniany jest też wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy. 35 proc. badanych uważa, że AI nie wpłynie negatywnie na liczbę miejsc pracy, a wręcz przeciwnie – uwolni czas pracowników, pozwalając im skupić się na bardziej ambitnych zadaniach. Ta perspektywa najczęściej występuje u przedstawicieli branży IT, kadr zarządzających oraz prawników. W tych sektorach sztuczna inteligencja jest postrzegana przede wszystkim jako narzędzie, które może automatyzować rutynowe, czasochłonne zadania, takie jak przetwarzanie danych, obsługa dokumentów czy zarządzanie codziennymi procesami operacyjnymi. 36 proc. nie zgadza się z tą opinią. Może to sugerować, że nadal występują obawy, że automatyzacja i rozwój AI mogą prowadzić do redukcji etatów. Pozostała część badanych (29 proc.) nie ma jasnego zdania w tym temacie.
Z raportu Pracuj.pl wynika, że wiele osób wyraża gotowość do nauki i rozwijania umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji. Aż 60 proc. badanych deklaruje chęć udziału w szkoleniu dotyczącym tej technologii, jeśli zostałoby ono zorganizowane przez ich pracodawcę. Zainteresowani są jednak nie tylko pracownicy branż, gdzie AI jest już powszechnie stosowane, jak IT czy marketing, ale też osoby z zawodów, które zazwyczaj nie są kojarzone z automatyzacją i sztuczną inteligencją. 77 proc. pracowników branży urody i sportu jest chętnych do nauki. Podobnie wygląda to w przypadku takich sektorów jak magazynowanie (60 proc.), gastronomia (59 proc.), edukacja (59 proc.) oraz budownictwo i wykończenia (57 proc.), których pracownicy również są zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy o sztucznej inteligencji. 22 proc. respondentów nie wykazuje natomiast chęci uczestnictwa w tego typu szkoleniach. Pracuj.pl zauważa, że może to wynikać zarówno z braku zrozumienia korzyści płynących z AI, jak i obaw przed trudnościami związanymi z jej wdrożeniem w ich codziennej pracy. Pozostała część badanych pozostaje niezdecydowana.
Raport pokazuje, że jedynie 16 proc. respondentów korzysta z narzędzi, które wykorzystują sztuczną inteligencję, w swojej pracy. Może to sugerować, że mimo rosnącej dostępności technologii AI zastosowanie tej technologii w codziennych obowiązkach zawodowych jest nadal ograniczone. Aż 71 proc. badanych nie korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, a pozostali respondenci nie są pewni, czy narzędzia, z których korzystają, wykorzystują mechanizmy AI.
Najczęściej z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji korzystają pracownicy działów marketingu i PR – 50 proc. z nich regularnie stosuje tego typu narzędzia. Kolejną grupą, która często korzysta z AI, są pracownicy IT oraz osoby zarządzające projektami w IT (34 proc.). Na trzecim miejscu znajdują się osoby pracujące w HR i kadrach (31 proc.).
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Sztuczna inteligencja najczęściej służy do przygotowania materiałów do pracy (32 proc.), jako pomoc w przygotowaniu CV (31 proc.), do przygotowania materiałów wizualnych do pracy (26 proc.), a także jako pomoc w rozwiązaniu zadań rekrutacyjnych (9 proc.).
(ao)
O badaniu:
Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.