Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Laureatem dziewiątej edycji plebiscytu organizowanego przez PWN zostało słowo… „sigma”. Tegorocznego zwycięzcę ogłoszono 10 grudnia 2024 roku podczas finałowej gali, która odbyła się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. To pierwszy raz, kiedy inicjatywa wyszła poza ramy głosowania internetowego.
W tegorocznej edycji do finałowej listy weszło 20 propozycji. Wśród nich znalazły się: aura, azbest, bambik, brainrot, brat, cringe, czemó, delulu, fe!n/fein/fin, fr/FR, glamur/glamour, GOAT, oi oi oi baka, oporowo, riz/rizzler/rizz, sigma, skibidi, slay i womp womp. Wśród nominowanych znalazło się określenie, które zostało oksfordzkim słowem roku 2024.
PWN organizuje to wydarzenie nieprzerwanie od 2016 roku. W ubiegłorocznej edycji Młodzieżowym Słowem Roku 2023 zostało zostało określenie „rel”.
W tym roku użytkownicy języka w internetowym głosowaniu znaczącą przewagą głosów przyznali zwycięstwo słowu „sigma”. Młodzieżowe Słowo Roku 2024 zdobyło uznanie ponad 20 tys. głosujących. „Sigma” to słowo, które mocno zakorzeniło się w młodzieżowym (choć zdaje się, że już nie tylko) slangu. Opisuje ono osobę, która wyróżnia się pewnością siebie, konsekwencją w działaniu i wiernością swoim ideałom, czym budzi podziw i szacunek otoczenia.
Drugie miejsce zdobyło słowo „azbest”, które w humorystyczny sposób nawiązuje do popularnych w ostatnim czasie filmów i memów o „wylewaniu azbestu”. Jak zauważa jury plebiscytu, „zalewanie azbestem” może być także aluzją do aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości, tzw. „patodeweloperki” oferującej niską jakość w stosunku do ceny, w dodatku mającej negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Na trzecim miejscu znalazło się określenie „czemó”, które zostało dodatkowo wyróżnione przez kapitułę i zdobyło Nagrodę Jury. Słowo oznacza to samo, co znane w języku ogólnym „czemu”. Zdecydowanie bardziej podkreśla jednak zdziwienie oraz przypomina wymowę bliską „czemo”. Określenie pochodzi z szeroko udostępnianej na TikToku rozmowy dwóch młodych graczy „Fortnite’a”.
Na gali pojawili się językoznawcy, popularni influencerzy, młodzież ze szkół średnich oraz goście specjalni – Magda Gessler i Krzysztof Zalewski, którzy oficjalnie ogłosili tegorocznego laureata plebiscytu PWN. Wśród ambasadorów tegorocznego plebiscytu znaleźli się m.in. prof. Jan Miodek, Natalia Sisik, Dominik Rupiński i Dominik Bos, który poprowadził galę.
Podczas wydarzenia miał miejsce pokaz wyników ulicznej sondy przeprowadzanej wśród mieszkańców Warszawy na temat znajomości słów z tegorocznej listy nominowanych. Odbył się również teleturniej wiedzy na ten temat, w którym influencerzy Natalia Sisik i Dominik Rupiński mieli okazję zmierzyć się z językoznawcą – prof. Janem Miodkiem.
Partnerami tegorocznego plebiscytu były marka Doritos i Fundacja PZU.
Jak mówiła podczas wydarzenia Monika Kruk, Brand Managerka Doritos, marka w swoich działaniach kieruje się przesłaniem „Przełam schemat”. „Chcemy podkreślić, jak ważne są inicjatywy, które pozwalają na wyrażanie siebie i eksplorowanie nowych obszarów komunikacji. Plebiscyt Młodzieżowe Słowo Roku jest zwieńczeniem działań młodych ludzi, by przełamywać schematy – w tym przypadku językowe. To dla nas przestrzeń, by celebrować kreatywność, która wykracza poza ramy i odważnie definiuje język przyszłości” – przekazała przedstawicielka marki.
Na wydarzeniu nie zabrakło także strefy Doritos – na stoisku w motywie sklepu rodem z PRL-u uczestnicy mogli spróbować wybranych smaków przekąsek „spod lady”.
(kn)