czwartek, 12 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Więcej szacunku dla młodego wizerunku” – kampania Rzecznika Praw Dziecka

„Więcej szacunku dla młodego wizerunku” – kampania Rzecznika Praw Dziecka

10 grudnia 2024 roku, w Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka, odbyła się inauguracja kampanii społecznej „Więcej szacunku dla młodego wizerunku”. Przy tej okazji miała miejsce debata organizowana przez Monikę Hornę-Cieślak, Rzeczniczkę Praw Dziecka. Dyskusja dotyczyła tego, w jaki sposób należy chronić wizerunek młodych ludzi w sieci.

W wydarzeniu wzięli udział prawnicy, psycholodzy, przedstawiciele organizacji działających na rzecz ochrony praw dzieci, eksperci świata cyfrowego oraz przede wszystkim sami zainteresowani – młodzi ludzie.

Kampania Rzecznika Praw Dziecka „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” ma zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem wizerunku dzieci w internecie oraz szacunkiem do ich zgody na publikację. W pierwszej kolejności organizatorzy chcą podnieść społeczną dyskusję na temat tego, czy na pewno właściwą praktyką jest udostępnianie zdjęć z wydarzeń z udziałem uczniów w szkolnych witrynach internetowych, w tym w mediach społecznościowych.

Czytaj więcej: Wizerunek dziecka w sieci dorosłych – PRoto.pl

Inicjatywa jest skierowana przede wszystkim do dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców – a więc osób odpowiedzianych za bezpieczeństwo (również cyfrowe) najmłodszych.

Przy okazji inauguracji kampanii miała miejsce debata na temat wykorzystywania wizerunku młodych ludzi w sieci. Pierwszy panel poświęcony został dyskusji z samymi zainteresowanymi. Rzeczniczka Praw Dziecka rozmawiała z młodzieżą na temat ich obecności w sieci, tego, czy dorośli pytają ich o zgodę przed publikacją zdjęć w mediach społecznościowych oraz czym tak naprawdę jest dla nich ochrona wizerunku. Wypowiedzi młodych osób jasno wskazywały, że w tym względzie jest jeszcze szereg kwestii do uregulowania, zwłaszcza jeśli chodzi udostępnianie wizerunku dzieci w social mediach.

W kolejnych panelach udział brali eksperci, którzy podkreślali, że wizerunek dziecka to nie „tylko zdjęcie”. To przede wszystkim część tożsamości, prawa do prywatności i autonomii, dlatego uwzględnienie głosu najmłodszych w kwestiach dotyczących ich prywatności i obecności w sieci jest kluczowe.

„Często dorośli podejmują decyzje za dzieci, publikując zdjęcia z wydarzeń szkolnych, wycieczek czy codziennych chwil, nie zastanawiając się, jak one same się z tym czują. W efekcie młode osoby przyznają nierzadko, że czują się pomijane w decyzjach dotyczących ich wizerunku, a o publikacji zdjęć dowiadują się dopiero po fakcie” – mówili eksperci.

Gośćmi wydarzenia byli m.in. Michał Gramatyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Monika Rosa, przewodnicząca sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży, Mirosław Wróblewski, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku i psycholog, Renata Bem, dyrektor generalna UNICEF Polska, Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, a także przedstawiciele kuratoriów, placówek i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i oświaty oraz młodzież. (kn)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj