poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościOpinieGen Z, AI i zrównoważone wydarzenia. 2024 w branży event marketingu

Gen Z, AI i zrównoważone wydarzenia. 2024 w branży event marketingu

Rok 2024 przyniósł branży event marketingu wyraźny wzrost i stabilizację po trudnym okresie pandemii. Przełożyło się to na rozwój nowych kierunków, trendów oraz zmianę oczekiwań klientów. Był to czas intensywnych realizacji, wprowadzania nowoczesnych technologii, a także coraz większego nacisku na zrównoważony rozwój – wskazują ekspertki z branży: Dagmara Berka-Kochańska, Operations Director w Endorfina events, Katarzyna Jabłkowska, PR & Communications Manager w Creative Brand Stories, oraz Karolina Duleba, CEO Fox Events.

Sprawdźcie, na jakie kluczowe aspekty eventmarketingowe zwracają uwagę ekspertki oraz jakie wydarzenia i wyzwania ich zdaniem zdefiniowały rynek.

Nowe potrzeby klientów

„Branża rozpędziła się w 2023, a ogromne tempo kontynuowaliśmy w tym roku” – podsumowuje Dagmara Berka-Kochańska.

Według Karoliny Duleby mijający rok potwierdził, że „rynek eventowy stale rośnie, co przejawia się większą liczbą realizacji oraz rosnącą świadomością klientów, zarówno w segmencie B2B, jak i B2C”. „Klienci coraz lepiej rozumieją potencjał event marketingu jako narzędzia wzmacniającego reputację marki i wspierającego sprzedaż” – uważa CEO Fox Events.

Podobną obserwacją dzieli się Berka-Kochańska, która podkreśla, że w 2024 roku wyraźnie wyklarowały się nowe potrzeby klientów. Sustainability, innowacyjność oraz otwarcie marek na pokolenie Z to główne kierunki rozwoju – zauważa przedstawicielka Endorfiny. Jak mówi, marki przywiązują ogromną wagę do tego, by wydawać budżety odpowiedzialnie, a eventowcy muszą temu sprostać. „Ta zmiana niesie za sobą wiele dobrego – w 2024 przestaliśmy produkować kilometry banerów, kilogramy niepotrzebnych gadżetów” – zwraca uwagę ekspertka.

Jak jednak dodaje Berka-Kochańska, branża widzi też większy nacisk na kontrolę wydatków, „co skutkuje np. projektowaniem wydarzeń z wykorzystaniem już istniejących mebli i materiałów”.

Katarzyna Jabłkowska z Creative Brand Stories zwraca uwagę na to, że „wzrost budżetów oraz większa liczba przetargów w 2024  roku pozwoliły na realizację bardziej autorskich, angażujących wydarzeń, które odpowiadały na rosnące oczekiwania klientów”.

AI robi karierę, ale „human touch” pozostaje niezastąpiony

Sztuczna inteligencja była tematem dominującym w 2024 roku w różnych dziedzinach komunikacji. Nie inaczej było w przypadku eventów. Jak zauważa Karolina Duleba, „wszyscy starają się łączyć kreatywność z technologią, ale kluczowe jest umiejętne wyważenie tych elementów”. Jak dodaje, branża eventowa musi „uczyć się wykorzystania AI i jego efektywnego zastosowania w realizacjach”.

Dagmara Berka-Kochańska zaznacza, że „umiejętnością jest używanie tych narzędzi odpowiednio i z głową”. „Obecność sztucznej inteligencji i dziesiątek różnych rozwiązań obnażyła jeden bardzo ważny fakt – nie ma skutecznych wydarzeń i szytych na miarę koncepcji bez »human touch«. Jak podkreśla Operations Director z Endorfiny, AI może przyspieszać prace i wspierać procesy twórcze, ale klient potrzebuje po drugiej stronie partnera, który da swój wkład emocjonalny, czego AI nie jest w stanie zapewnić.

Uczestnicy chcą mieć wpływ na wydarzenie, w którym biorą udział – mówi Berka-Kochańska. Aby na te potrzebę odpowiedzieć, branża wykorzystuje interaktywne formy, zwiększające aktywność i zadowolenie wśród uczestników. „Robimy to skutecznie za pomocą narzędzi do komunikacji z uczestnikami przed wydarzeniem, tworząc dzięki temu eventy szyte na miarę ich potrzeb, ale także przez interakcję z odbiorcą podczas wydarzenia czy konferencji” – wyjaśnia.

Katarzyna Jabłkowska również wskazuje na rosnące znaczenie personalizacji (którą AI zdecydowanie ułatwia) oraz  storytellingu i autentyczności: „Ogromne znaczenie zyskały narzędzia oparte na AI – od personalizowanych rekomendacji, poprzez chatboty, aż po wsparcie pracy grafików”. Jak podkreśla, rozwiązania te „nie zastępowały ludzkiej kreatywności, lecz ją wzbogacały”.

„Wzrost budżetów pozwolił wdrażać autorskie koncepcje kreatywne, rozbudowane platformy eventowe, aplikacje mobilne zintegrowane z CRM, a także zaawansowaną analitykę danych. Dzięki temu lepiej poznawaliśmy oczekiwania odbiorców i tworzyliśmy wydarzenia dopasowane do ich indywidualnych potrzeb” – zaznacza Jabłkowska

Jak dodaje ekspertka z Creative Brand Stories, kluczowy w mijającym roku był rozwój immersji: „technologie immersyjne stały się podstawowym narzędziem w experiential marketingu, pozwalając tworzyć doświadczenia, które w pełni angażują uczestników”. Zgadza się z nią Karolina Duleba, która zauważa, że niezależnie od charakteru eventu, celem jest dostarczenie uczestnikom jak najlepszego doświadczenia, zainteresować ich wydarzeniem od samego początku, dostarczając doświadczeń odbieranych wszystkimi zmysłami – przez efekty świetlne, wizualne, zapachowe czy nawet dotykowe”.

Od paryskiej Olimpiady po trasę Dawida Podsiadły. Wydarzenia, które zdefiniowały rok

Rok 2024 obfitował w momenty, które miały znaczący wpływ na branżę eventmarketingową. Dagmara Berka-Kochańska za takie wydarzenie uznaje otwarcie Olimpiady w Paryżu. Jak zauważa, po raz pierwszy ceremonia odbyła się poza stadionem i wyszła do miasta. „Ta odwaga w koncepcji, odwaga w organizacji i bezkompromisowość w dążeniu do pokazania czegoś, czego jeszcze nie doświadczyliśmy, powoduje, że to otwarcie zapisze się na kartach historii” – podkreśla ekspertka.

Przedstawicielka Endorfiny mówi także o trasie koncertowej Dawida Podsiadły, będącej kontynuacją koncertu na Stadionie Narodowym. „Po pierwsze skala – zapiera dech w piersi sama myśl o tym, w jakim tempie wyprzedały się bilety, biorąc pod uwagę liczbę stadionów i koncertów, które działy się dzień po dniu. Po drugie – sam projekt scenotechniki i rozwiązania scenariuszowe, które były po prostu na światowym poziomie. Z przyjemnością oglądaliśmy to przedsięwzięcie, czerpiąc inspiracje i motywację do sięgania po pomysły odważne” – przyznaje ekspertka. I dodaje: „Z ciekawością patrzymy również na zapowiedziany już festiwal muzyczny artysty, który na pewno namiesza na mapie rodzimych festiwali”.

Również Karolina Duleba zwraca uwagę na znaczenie trasy koncertowej Dawida Podsiadły: „Niesamowita technika, ogromna skala i sold outy w całej Polsce najlepiej świadczą o sukcesie tych wydarzeń”.

Katarzyna Jabłkowska za szczególnie istotne dla branży uznaje festiwale muzyczne. Jak mówi, stały się one nie tylko miejscem obcowania z muzyką, lecz także platformą dla marek, które tworzą tam unikatowe strefy i dostarczają unikatowe doświadczenia, budując więź z uczestnikami.

Zdaniem Karoliny Duleby na wyróżnienie zasługuje też aktywacja McDonald’s związana z promocją Burgera Drwala. „Tegoroczna przebudowa restauracji we Wrocławiu była świetnym przykładem odważnego wykorzystania technologii i stworzenia przestrzeni będącej magnesem dla klientów, a także hitem mediów społecznościowych, które zalały relacje z wizyt w restauracji. Pomimo kontrowersji ze względu na wpływ na środowisko i zanieczyszczenie światłem, należy docenić dialog z lokalną społecznością i stworzenie odważnej realizacji w porozumieniu z mieszkańcami” – ocenia ekspertka.

Wyzwania i perspektywy

Coraz wyższe koszty operacyjne będą kluczowym wyzwaniem dla sektora event marketingu – przyznają zgodnie ekspertki.  „Pomimo rosnącego rynku, koszty realizacji dostawców rosną szybciej niż budżety korporacyjne” – zauważa Karolina Duleba.

Katarzyna Jabłkowska zauważa, „branża wchodzi w kolejny rok z większą świadomością zrównoważonego rozwoju oraz gotowością do pełniejszego wykorzystania AI i personalizacji w tworzeniu angażujących, wiarygodnych i immersyjnych doświadczeń”.

Dagmara Berka-Kochańska podkreśla z kolei, że „dynamiczne zmiany w potrzebach marek wymuszają na organizatorach śledzenie trendów i rozwój wiedzy, która wykracza poza organizację wydarzeń”. „Wiele marek kieruje do zetek swoje kampanie i wydarzenia, co wymusza na naszej branży naukę tego, w jaki sposób stworzyć koncepcje do tej grupy, która jest z pewnością wymagająca i oczekuje od marek autentyczności” – zauważa.

Technologia, kreatywność i ekologia wspólnie kształtowały nowe standardy w branży event marketingu w 2024 roku. Wyzwania, które czekają ten sektor w kolejnych miesiącach, będą wymagały dalszej innowacyjności, ale także wyważenia między nowoczesnością a ludzkim pierwiastkiem. „Koncepcje eventowe na pewno staną się bardziej odważne” – przewiduje Katarzyna Jabłkowska.

Opracowała Małgorzata Baran

baner Podsumowanie roku 2024

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj