wtorek, 24 grudnia, 2024
Strona głównaRaportySpołeczeństwo szuka równowagi między życiem w sieci i poza nią. Raport „Accenture...

Społeczeństwo szuka równowagi między życiem w sieci i poza nią. Raport „Accenture Life Trends 2025”

62 proc. badanych uważa, że wiarygodność marki jest kluczowym czynnikiem, który wpływa na ich decyzje zakupowe – wynika z 18. edycji raportu „Accenture Life Trends 2025”. Ponad połowa respondentów w ostatnim czasie częściej kwestionuje autentyczność treści zamieszczonych w internecie.

Accenture Song zwraca uwagę, że na cyfrowe doświadczenia wpływają najnowsze postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji i generatywnej sztucznej inteligencji. Według firmy, społeczna percepcja szybkiego i dynamicznego rozwoju technologicznego nie jest jednak jednoznaczna. Analiza pokazuje, że choć społeczeństwo docenia zalety nowoczesnych narzędzi cyfrowych, jednocześnie coraz częściej kwestionuje treści zamieszczone w internecie oraz dąży do zwiększenia kontroli nad rolą technologii w życiu.

W raporcie zidentyfikowano pięć globalnych mikrotrendów, które będą oddziaływały na biznes i społeczeństwo w 2025 roku.

Pierwszym z nich jest Cost of Hesitations (Cena niepewności). Accenture Song podkreśla, że zaufanie do technologii cyfrowych jest pod coraz większą presją ze względu na rosnące liczby oszustw internetowych, które zacierają granice pomiędzy prawdziwymi i fałszywymi treściami. Nie pomaga także rozwój GenAI, który przyczynił się do spadku zaufania konsumentów do platform cyfrowych. Z raportu wynika, że ponad połowa ankietowanych ma wątpliwości co do autentyczności treści w sieci. Co więcej, 33 proc. badanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku miało do czynienia z deepfake’ami lub innymi scamami w sieci, a spadek zaufania konsumentów do marek może mieć wpływ na interakcje między nimi. Accenture Song uważa, że jeśli firmy chcą odbudować zaufanie wśród klientów, powinny wzmocnić wiarygodność na poziomie komunikacji, transakcji oraz oferty.

The Parent Trap (Rodzicielski dylemat) polega na staraniach rodziców, aby wspierać swoje dzieci, co często odbywa się wbrew ich woli, w budowaniu zdrowej relacji z technologią cyfrową. Accenture Song wspomina, że nieograniczony dostęp do sieci i social mediów może przyczyniać się do pojawiania się wśród młodych ludzi skrajnych zachowań, a także może narażać ich na szereg innych zagrożeń. Rodzice, którzy są tego świadomi, wymagają wprowadzenia rządowych regulacji i mechanizmów ochronnych, mogących ograniczyć ryzyko w tym obszarze. Z raportu wynika, że osoby w wieku 18-24 lata potwierdzają wpływ mediów społecznościowych na ich tożsamość ponad dwukrotnie częściej, niż osoby powyżej 55 roku życia. 2/3 przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów przyznaje natomiast, że spędza w sieci więcej czasu, niż by tego chcieli (odpowiednio 67 proc. i 64 proc.). Zmagania młodych ludzi z negatywnymi skutkami korzystania z internetu i mediów społecznościowych wskazują na konieczność wypracowania skutecznych rozwiązań, które pomogą znaleźć równowagę między korzyściami a szkodliwym wpływem technologii.

Trzecim wyróżnionym przez Accenture Song mikrotrendem jest Imaptience Economy (Gospodarka „tu i teraz”). Jak wspomina firma, w wielu kulturach jest obecny pogląd, że edukacja, ciężka praca i determinacja są kluczem do upragnionej przyszłości. Zeszłoroczny trend „Dekada dekonstrukcji” (Decade of deconstruction) pokazał jednak, że priorytety i cele konsumentów zmieniają się. Według analizy, 75 proc. klientów oczekuje szybszej reakcji firm na swoje potrzeby. Ponad połowa respondentów woli uzyskać szybkie odpowiedzi i wskazówki od ręki, sięgając po informacje od innych użytkowników sieci, nawet z takich obszarów jak zdrowie czy cele finansowe. Accenture Song zauważa, że influencerzy, którzy wcześniej doradzali na temat stylu, podróży i muzyki, zaczynają zabierać głos w tematach fundamentalnych, takich jak zdrowie, dobrobyt i szczęście. Dodatkową presję dla marek tworzy zwracanie się przez konsumentów ku cyfrowej społeczności w momencie, gdy firmy nie spełniają ich oczekiwań.

The Dignity of Work (Jakość pracy) polega na zmianie pod wpływem presji biznesowej, postępu technologicznego i dynamiki rynkowej pojęcia jakości pracy. Według Accenture Song, pojawienie się narzędzi generatywnej AI w firmach sprawiło, że konieczne stało się zdefiniowanie pojęcia jakościowej pracy. 44 proc. ankietowanych uważa, że narzędzia GenAI są przydatne i zwiększają efektywność, a 38 proc. twierdzi, że poprawiają jakość pracy. Pojawiają się jednak także zupełnie odwrotne opinie. Część osób ma wrażenie, że sztuczna inteligencja ogranicza kreatywność (14 proc.), sprawia, że praca staje się rutynowa (15 proc.) lub zwiększa niepewność co do przyszłości zatrudnienia (11 proc.) Accenture Song zaznacza, że liderzy powinni wzmacniać motywację i sprawczość pracowników. Są to bowiem kluczowe elementy, które zapewniają wysoką jakość realizowanej pracy.

Ostatnim przywołanym przez firmę mikrotrendem jest Social Rewilding (Powrót do autentycznych doświadczeń). Jak twierdzi Accenture Song, ludzie coraz częściej poszukują głębi, autentyczności, bogactwa doznań, a także pragną bardziej świadomych i pełnych znaczenia relacji z otaczającym światem. Potrzeba bliskości z naturą i innymi ludźmi skłania ich do znalezienia równowagi pomiędzy czasem spędzonym online a korzystaniem z życia offline. Raport pokazuje, że 42 proc. respondentów przypisywało swoje najprzyjemniejsze doświadczenie z minionego tygodnia czynnościom wykonanym offline, a zaledwie 15 proc. wskazało na doświadczenia cyfrowe. Jest to ważna informacja, która według Accenture Song powinna zachęcić firmy do przemyślenia swoich strategii i dostosowania ich do rosnącej potrzeby konsumentów związanej z przeżywaniem autentycznych i angażujących doświadczeń w świecie rzeczywistym. (ao)

O badaniu:

Na podstawie corocznego badania crowdsourcingowego wśród członków globalnej społeczności Accenture Song, do której należą projektanci, pracownicy kreatywni oraz eksperci z obszarów technologii, socjologii i antropologii, formułowane są prognozy najważniejszych cyfrowych trendów oraz rekomendacji działań biznesowych na nadchodzący rok. W lipcu 2024 r. Accenture przeprowadziło ankietę weryfikującą trendy na rok 2025 wśród ponad 24 tys. respondentów z 22 krajów

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj