Fundacja Zdrowego Postępu we współpracy z ekspertami w zakresie zdrowia psychicznego stworzyła „Kodeks Wrażliwości w mediach społecznościowych”. Celem projektu jest edukacja użytkowników social mediów na temat zdrowia psychicznego i skutecznych sposobów wsparcia w kryzysie psychicznym, a także budowanie wrażliwości i empatii w przestrzeni cyfrowej.
Media społecznościowe to już dziś nasza codzienność – korzysta z nich niemal 28 mln Polaków (66 proc.), a liczba ta wciąż wzrasta. Statystyczny użytkownik poświęca niemal 14 proc. swojego aktywnego czasu w ciągu dnia na przeglądanie mediów społecznościowych, co daje ponad dwie godziny dziennie – w przypadku młodzieży odsetek ten wzrasta nawet do 20 proc.* Dynamiczny rozwój social mediów przynosi jednak nie tylko wiele możliwości, lecz także wiąże się z szeregiem wyzwań, wśród których coraz częściej pojawia się kwestia kryzysów psychicznych.
Jak podkreślają eksperci, liczby nie pozostawiają złudzeń – statystycznie co czwarty użytkownik social mediów na jakimś etapie życia będzie zmagać się z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego. W odpowiedzi na ten problem Fundacja Zdrowego Postępu we współpracy z psychologami, psychiatrami i psychoterapeutami stworzyła „Kodeks Wrażliwości w mediach społecznościowych”. Przewodnik ma edukować na temat tego, jak dostrzegać sygnały kryzysu w przestrzeni online, pomagać w sposób przemyślany i empatyczny oraz jakich reakcji należy unikać, by nie stygmatyzować, a przede wszystkim nie bagatelizować problemu. Specjaliści udzielają również wskazówek, gdzie powinny kierować się osoby potrzebujące wsparcia – do jakich specjalistów, placówek, organizacji czy linii pomocowych.
„»Kodeks Wrażliwości« powstał na bazie doświadczeń wcześniejszego projektu prowadzonego przez fundację – »Alicja w krainie mam« – w którym zauważyliśmy, jak trudne jest wsparcie emocjonalne w przestrzeni social mediów. Wierzę, że właściwe reagowanie na sygnały kryzysu psychicznego może realnie wpłynąć na życie wielu osób” – przekazała Joanna Bogdanowicz-Antos, prezeska Fundacji Zdrowego Postępu i pomysłodawczyni projektu.
Partnerem publikacji jest Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth. Patronat nad projektem objęli: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Dbam o swój zasięg.
Z całością publikacji można zapoznać się na stronie. (kn)
* Priori Data, Social Media Users 2024 (Global Data & Statistics), dostęp: 1.10.2024