poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościŚmierć Hitlera nie uszczęśliwiła wszystkich – Mercedes niezadowolony ze spotu reklamowego

Śmierć Hitlera nie uszczęśliwiła wszystkich – Mercedes niezadowolony ze spotu reklamowego

Gdybyś był samochodem i mógł przenieść się przeszłość, by zabić Hitlera, gdy ten był jeszcze dzieckiem – zrobiłbyś to? Takie pytanie zadaje David Gianatasio w rozważaniach na temat kontrowersyjnego spotu reklamowego.

Jeśli byłbyś Volkswagenem z pewnością nie zabiłbyś przecież własnego twórcy – pisze dziennikarz. I dodaje, że podobnego dylematu nie miał jednak Mercedes, który rozjechał młodego Hitlera w kontrowersyjnym spocie reklamowym, nakręconym przez niemieckich studentów szkoły filmowej w Ludwigsburgu.

Akcja 80-sekundowego filmu rozgrywa się pod koniec XIX wieku w rodzinnym mieście Hitlera – austriackim Braunau am Inn. Film przedstawia jadącą przez miejscowość limuzynę. Pozbawiony kierowcy samochód sprawnie omija wszystkie bawiące się na drodze dzieci oprócz jednego – jak się później okazuje – przyszłego dyktatora. Największe kontrowersje wzbudziło ułożenie ciała potrąconego chłopca, wyraźnie nawiązujące do kształtu swastyki. Spot kończy jeden ze sloganów Mercedesa reklamujących inteligentne systemy hamowania: „Wykrywa zagrożenia zanim się pojawią”.

Twórcy filmu – Tobia Haase, Jan Mettler and Lydia Lohse – przyznali, że ich zamiarem była odpowiedź na pytanie, co mogłoby się stać, gdyby maszyny miały duszę i mogły wpłynąć na bieg historii.

Spot został doceniony m.in. przez Stern i Der Spiegel, jednak według niemieckiej prasy Mercedes-Benz uznał wideo za „niestosowne”. Koncern wymógł także na twórcach filmu zamieszczenie informacji o braku powiązania pomiędzy ich spotem a oficjalną działalnością marki. (jl)

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj