Coraz częściej dyskutowanym tematem wśród przedsiębiorców i opinii publicznej jest potrzeba etyki biznesu. „Otwartość środowisk biznesowych na problematykę etyczną uznaje się za przejaw ich wzrastającego poczucia społecznej odpowiedzialności” – czytamy w dzisiejszej Gazecie Prawnej. Krzysztof Polak w swoim artykule podaje liczne argumenty przemawiające za tym, że przestrzeganie zasad jest skutecznym narzędziem, dzięki któremu firma może odnieść sukces, zaś „łamanie zasad podcina korzenie biznesu i prowadzi do jego upadku”. Podstawowym elementem jest zaufanie, które może być osiągnięte przy uznaniu minimum moralnych postulatów. Doskonałym przykładem gospodarczego sukcesu, osiągniętego przy zachowaniu tradycyjnych wartości z wręcz rygorystycznym zachowywaniem etyki jest Japonia. Przedsiębiorców, zgodne z amerykańską maksymą „etyka kosztuje”, cechuje jednak najczęściej pragmatyczne podejście do biznesu. W momencie, kiedy etyka zaczyna być postrzegana jako element służący interesom pojawia się miejsce dla public relations. „Wówczas normy etyczne są oficjalnie respektowane i wokół firmy powstaje przyjemny klimat szacunku”. Wypromowany przez specjalistów od wizerunku obraz jest często zupełnie inny od praktyk stosowanych przez firmy. Według Polaka, taka rozbieżność wizerunku i praktyki w dłuższej perspektywie przynosi straty.