Na łamach Gazety Prawnej czytamy o tym, jak skutecznie budować stronę internetową firmy. „Projektując witrynę, musimy pamiętać, że zarówno ona, jak i niesiony przez nią przekaz, będą nieustannie porównywane z innymi propozycjami w sieci” – pisze Jerzy Szyfter. Dobry serwis internetowy musi być wiarygodny, elegancki, przyjazny i poprawny technicznie. Jeśli dbamy o swój wizerunek, to warto, aby serwis był dostępny dla użytkowników różnych przeglądarek. Ważne jest również określenie celów strategicznych naszej witryny. Artykuł to fragment książki „Public relations w internecie”, która niedawno ukazał się w Wydawnictwie Helion.
Cały artykuł z Gazety Prawnej
STANDARDY. JAK BUDOWAĆ SKUTECZNE STRONY INTERNETOWE
Wiarygodnie i elegancko
Projektując witrynę, musimy pamiętać, że zarówno ona, jak i niesiony przez nią przekaz, będą nieustannie porównywane z innymi propozycjami w sieci.
Odwiedzający strony internetowe porównują estetykę i funkcjonalność naszej oferty nie tylko z tym, czym dysponuje nasza bezpośrednia konkurencja, ale w odniesieniu do standardów tworzonych przez najlepszych na rynku. Ocena, jaką uzyska witryna w tym nieustającym konkursie, będzie przenosiła się na postrzeganie całej firmy.
Przekaz powinien zaciekawić
Zanim przystąpimy do planowania przyszłej witryny, dobrze jest zapoznać się z internetową ofertą innych firm z naszej branży – w szczególności tych, które z nami konkurują. Takie podejście uchroni nas przed chełpieniem się stroną w internecie, która oferuje jedynie skan zezłorocznego folderu reklamowego. Komunikat, jaki niesie ze sobą witryna, musi uwzględniać wiele różnorodnych potrzeb odbiorcy, przede wszystkim jego potrzebę eksploracji (swobodnego surfowania w warunkach gwarantujących zachowanie prywatności i anonimowości), a tak że potrzebę kontaktu i interakcji. Nasz przekaz powinien zaciekawiać i inspirować odbiorcę, utrwalając w nim jednocześnie przekonanie, że zawartość (content) i system nawigacji witryny zostały pomyślane tak, aby mu jak najlepiej służyć.
Dobry serwis
Dobrze skonstruowany i prowadzony serwis internetowy powinien być:
» wiarygodny – wszystkie informacje znajdujące się na witrynie (w serwisie) są zawsze aktualne (podajemy datę) i oparte na rzetelnych źródłach, w miarę możliwości podajemy, skąd informacja pochodzi i kto jest jej autorem; witryna udostępnia adresy e-mail osób odpowiedzialnych, najlepiej imienne, umożliwiając odbiorcom przekazu nawiązanie kontaktu zwrotnego (strony anonimowe nie budzą zaufania),
» elegancki – ma wyważoną, estetyczną szatę graficzną, na tyle lekką, że nie przedłuża czasu ładowania się stron serwisu; uroda witryny jest ważną przesłanką sukcesu,
» przyjazny – dysponuje łatwym, intuicyjnym systemem nawigacji, ma przejrzystą strukturę, dobrze dobraną czcionkę,
» poprawny technicznie – właściwie dobrano standard kodowania polskich znaków (ISO-8859-2), kodowanie strony jest godne ze specyfikacją standardu HTML W3C.
Nie należy zapominać, że bardzo wielu polskich użytkowników internetu korzysta z łączy o niskiej przepustowości, które wystawiają na próbę cierpliwość i nadwerężają kieszeń. Powolność ładowania się strony może skutecznie zniechęcić doodwiedzania naszej witryny. Sytuacji takiej unikniemy, jeśli budując witrynę, zachowamy ostrożność i nie przeciążymy jej elementami graficznymi. Stosowanie znaków graficznych (ikon) powinno być przemyślane i konsekwentne. Staramy się też, aby klient dotarł do celu przy możliwie najmniejszej liczbie kliknięć. Jak wynika z badań, ogromna większość internautów używa przeglądarki Internet Explorer, dbałość o wizerunek wymaga, aby nasz serwis był dostępny także dla osób używających Netscape’a, Mozilli czy Opery. Na drodze do zapoznania się z naszą internetową ofertą nie powinna również stanąć używana przez odbiorcę platforma sprzętowa czy też stosowane oprogramowanie.
Cele strategiczne
Określenie celów pozwala uporządkować i zhierarchizować zadania stawiane przed witryną. Najczęściej spotykanymi celami są: przedstawienie oferty firmy i udostępnienie informacji, obsługa klienta, umacnianie marki, redukcja kosztów dotarcia do odbiorcy, sprzedaż online, a także badanie rynku. Celem strategicznym może być też zwiększenie szybkości przepływu informacji z firmy i do firmy czy uproszczenie procedur.
Jerzy Szyfter
Jest to fragment książki „Public Relations w internecie”, która niedawno ukazała się w Wydawnictwie Helion.