W nowym roku branża public relations jeszcze bardziej będzie musiała skupić się na mierzeniu efektów swoich działań, a także – na opracowywaniu dobrych praktyk i edukowaniu rynku. Wyzwaniem będą też bezpieczeństwo w sieci i ochrona danych. Klienci marek będą oczekiwać przekazu spersonalizowanego oraz autentycznego, istotne w komunikacji będzie również wykorzystanie najnowszych technologii.
Sebastian Stępak, dyrektor zarządzający MSL
[[{“fid”:”35519″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]]
W przyszłym roku będziemy przede wszystkim walczyć o efekty, a w związku z tym hasłem przewodnim zostanie mierzalność. Klienci nie tylko płacą więcej, lecz także więcej wymagają. W ostatnich latach mocno inwestowaliśmy w public affairs i mamy racjonalne przesłanki, że rok 2018 będzie silnym zwrotem z tej inwestycji. Zarówno w Polsce, jak i na świecie to dziedzina, która w tabelach osób zarządzających agencjami rośnie w tempie co najmniej dwucyfrowym. Co zaskakujące, lawinowo rośnie liczba zapytań o usługi w segmencie korporacyjnym. Rynek jest na tyle prężny, że w przyszłym roku będziemy konsekwentnie wychodzić z naszej strefy komfortu i szukać nowych wyzwań oraz dodatkowych źródeł przychodu. Jeżeli nadchodzące 12 miesięcy będzie choć w połowie tak dobre jak miniony 2017 – branża PR winna być tą gałęzią komunikacji, która na pewno utrzyma dwucyfrowy wzrost.
Katarzyna Koper, Managing Director Publicis Consultants
[[{“fid”:”35517″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]]
Customer Experience. Zaprzęgnięcie wszystkich obszarów marketingu do pracy nad całościowym doświadczeniem konsumenta w wielu punktach styku. Poważne traktowanie tego, co robi marka (produkt, firma) na każdym etapie – od relacji z pracownikami, przez obsługę klienta, aż do minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Samo opowiadanie, choćby najbardziej poruszających historii, nie wystarczy. Doświadczenie konsumentów będzie budowane przez wartościowe, zindywidualizowane relacje.
Realizm w komunikacji. Spodziewam się coraz większej liczby kampanii odzwierciedlających prawdziwe życie. Konsumenci chcą oglądać bliski im świat zamiast wyidealizowanych obrazków. Pierwsze oznaki widać było w kampaniach IKEA czy inicjatywie Image_Hack. Trend ten zazębia się z rosnącą rolą mikroinfluencerów i ich autentycznego contentu. W konsekwencji czekam na kampanie poruszające realne problemy osób starszych, rodziców (w tym ojców) czy pracowników korporacji.
Dobry przetarg. Mam nadzieję, że trendem 2018 roku będzie organizowanie przetargów zgodnych ze standardami i dobrymi praktykami w zakupach marketingowych. SAR, PSML, ZFPR i kilka innych podmiotów branżowych ogłosiło właśnie zestaw rekomendacji i gotowych narzędzi pomocnych w przygotowaniu i przeprowadzeniu efektywnego dla obu stron postępowania zakupowego. Na stronie www.dobryprzetarg.com.pl mamy na razie wytyczne dla przetargu na usługi public relations i event. Brakuje wskazówek do najbardziej wymagającego, ale najefektywniejszego z punktu widzenia brand equity zamówienia „full service”. To bardzo konstruktywna inicjatywa, która wyedukuje rynek i przyczyni się do profesjonalizacji całego sektora.
Karolina Janik, CEO Personal PR
Wśród trendów czekających na nas w nadchodzącym roku należy zwrócić uwagę na postępującą indywidualizację przekazu oraz zmiany w kontekście praw autorskich, ochrony danych oraz ogólnego bezpieczeństwa w sieci.
Poniżej najważniejsze według mnie trendy na 2018 rok:
Wideo – jest przyszłością komunikacji. Wszyscy najwięksi gracze mediów, w tym mediów społecznościowych, toczą teraz batalię o uwagę widza, o przyciąganie influencerów, gdyż w najbliższych latach większość konsumpcji treści w internecie to będzie wideo.
Asystenci głosowi – rozwój technologii asystentów głosowych: Alexa od Amazona, Google Echo, Cortana, czy Siri to będzie znacząca zmiana w komunikacji. Treści obecnie przygotowywane do mediów będą musiały być dostosowane do formatu czytanego, gdzie nie będzie możliwe zaprezentowanie grafik, wykresów czy infografik.
Przesuwanie sponsoringów w nowe obszary, które są już znaczące dla komunikacji danej marki. Szczególnie ważną rolę odegra cybersport, który jest najszybciej rosnącą gałęzią rozrywki, i potrafi przyciągać więcej osób niż największe wydarzenia sportowe. Wartość rynku e-sportu w 2018 roku powinna osiągnąć poziom 11,4 mln dolarów (raport PayPal i Superdata). Dla porównania, w Chinach wartość tego rynku to 3 miliardy dolarów. W Polsce powraca sponsoring sportów pozapiłkarskich. Budżety sponsoringowe przesuwają się od biegania, przez triathlon, do kolarstwa szosowego, które ostatnio, na fali sukcesów polskich kolarzy, jest najszybciej rozwijającym się sportem, który nie ma jeszcze jednoznacznego lidera sponsoringu.
Spodziewam się, że rok 2018 będzie wymagający, ale też bardzo ciekawy.
Zebrała Małgorzata Baran
[[{“fid”:”35520″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]]
Dziennikarka i redaktorka portalu PRoto.pl. Zajmuje się tematyką lifestyle’ową, mediami społecznościowymi, językiem w branży PR, blogosferą i modą. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim.
[[{“fid”:”35521″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]]