W dniach 13-14 października odbyła się czternasta edycja Międzynarodowego Seminarium face. W spotkaniu wzięło udział ponad sześćdziesięciu specjalistów odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną w firmach. Tematyka tegorocznej konferencji koncentrowała się na komunikowaniu pracownikom ważnych dla firmy zmian i nowych strategii, jak również na projektach związanych z zastosowaniem nowych narzędzi komunikacji wewnętrznej. Ważnym hasłem, które przewijało się w każdej prezentacji, było zaangażowanie pracowników.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, konferencja rozpoczęła się od wystąpienia gościa specjalnego. W tym roku do wygłoszenia wykładu organizatorzy zaprosili Marka Schumanna, światowego eksperta w zakresie komunikacji pracowniczej, pełniącego prestiżową funkcję prezesa International Association of Business Communicatiors (IABC). Prezentacja dotyczyła nowych priorytetów dla komunikacji wewnętrznej. Zdaniem prelegenta są to przede wszystkim działania związane z budowaniem zaangażowania, którego zasady zmieniły się wraz ze zmianą postaw samych pracowników, określonych przez Marka Schumanna jako „konsumenci pracy”. Analogia ta wskazuje na to, że pracownicy podchodzą do swojego miejsca pracy z taką samą rozwagą i z tak samo mocno określonymi oczekiwaniami, jak konsumenci podejmujący decyzję o zakupie produktów. Mark Schumann podkreślił także, jak duże znaczenie dla budowania wiarygodności firmy ma szczera i otwarta komunikacja z pracownikami, oraz jak w tym kontekście zmieniła się rola osób odpowiedzialnych za komunikację. Zdaniem prelegenta ich zadanie nie powinno polegać na komunikowaniu korzystnej dla firmy wersji prawdy, ale na planowaniu działań komunikacyjnych zgodnie z założeniem, że dopiero zarządzanie zgodne z prawdą umożliwia organizacji bycie wiarygodną.
Nowym trendom w komunikacji wewnętrznej poświęcony był także wykład Wojciecha Kurdy, senior consultanta w firmie GFMP Management Consultants, który wskazał na cztery istotne dla komunikacji zjawiska: zmiana roli komunikacji wewnętrznej od przekazywania informacji w kierunku tworzenia platform do rozwijania zaangażowania, zmiany w podejściu do komunikacji, jakie niosą ze sobą media społecznościowe, związane z tym zacieranie się różnicy między nadawcą a odbiorcą oraz coraz częstsze pokazywanie przez firmy na zewnątrz swojej komunikacji wewnętrznej, jako sposób na budowanie wizerunku.
Podczas tegorocznej edycji zaprezentowano wiele case studies, pokazujących najciekawsze przedsięwzięcia z zakresu komunikacji wewnętrznej, realizowane w takich firmach jak: Asseco, British American Tobacco, Faurecia, IBM, Kompania Piwowarska, LUKAS Bank, Toyota Motor Manufacturing Poland, ZAK SA. Wszystkie zaprezentowane projekty pokazują, że właściwie zaplanowana komunikacja pracownicza jest warunkiem koniecznym dla skutecznego wdrażania istotnych dla firmy zmian i wprowadzania nowej strategii. Ze względu na wzrastające znaczenie komunikacji dwustronnej, budującej dialog w organizacji, szczególnym zainteresowaniem uczestników konferencji cieszyły się prezentacje dotyczące wdrażania nowych mediów – na przykład portalu społecznościowego dla pracowników.
XIV Międzynarodowe Seminarium face 2010 było nie tylko okazją do wysłuchania wykładów oraz prezentacji najlepszych praktyk, ale również dało uczestnikom możliwość bezpośredniej wymiany doświadczeń. Świadczyły o tym ożywione dyskusje toczące się na sali po kolejnych prezentacjach, jak też podczas przerw i bankietu.
PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia.