Kampania „Nie wiąż się z papierosem” zwyciężyła w IV edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Projekt autorstwa zespołu z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica z Lublina zyskał największe uznanie jury. Po raz pierwszy w historii programu premierowy pokaz spotu telewizyjnego, radiowego i plakatu odbył się już podczas gali finałowej 10 czerwca w Centrum Expo w Warszawie.
Autorkami zwycięskiego pomysłu są: Kinga Witkowska, Julia Jaglewicz, Aleksandra Bodys, Karolina Tybulczuk i Agnieszka Konarzewska. Opiekę nad zespołem Hakowiczek sprawuje Małgorzata Drozd. Projekt stworzony przez licealistki ujmuje problematykę palenia papierosów w niekonwencjonalny sposób. Bohaterką kampanii jest młoda kobieta, palaczka, zawierająca związek małżeński z papierosem. Na początku spotu telewizyjnego widzimy, jak w białej sukni z zadowoleniem oddaje się nałogowi. Następnie obserwujemy ją w różnych momentach życia, w których papieros jest nieodłącznym elementem. Na wakacjach, w pracy, na spacerze, kolacji, w czasie imprezy – bohaterka wydaje się nie funkcjonować bez nałogu. Jej relacja z papierosem okazuje się jednak nie mieć szczęśliwego zakończenia. Związek kończy choroba – rak płuca, będąca wynikiem nałogu bohaterki. W ostatniej scenie widzimy kobietę, odartą z urody, młodości, pięknego uśmiechu – łysą, po chemioterapii w szpitalu. Zaskakujący koniec spotu ma zniechęcać młodych ludzi do rozpoczynania palenia.
W nagrodę zwycięzcy „Mam Haka na Raka” wyjadą na obóz językowy za granicę, otrzymali również nagrody rzeczowe. Ich szkoła zaś m.in.: model drzewa oskrzelowego z krtanią, model płuc z krtanią i sercem oraz komplet plansz z anatomią człowieka. Emisja kampanii „Nie wiąż się z papierosem” rozpocznie się w ogólnopolskich mediach, kinach i outdoorze już w lipcu. Potrwa do końca roku.
Tegoroczna gala była wyjątkowa z kilku powodów. Po raz pierwszy do udziału w wydarzeniu podsumowującym kolejną edycję programu zaproszono wszystkie zespoły, które nadesłały projekty kampanii społecznej promującej profilaktykę raka płuca. Poza przyznaniem nagrody głównej i premierową odsłoną finalnej kreacji kampanii wyróżniono jeszcze cztery zespoły w dodatkowych kategoriach. Patroni i partnerzy programu wręczali nagrody i dziękowali młodzieży za podjęcie walki z nowotworem płuca.
Nagrodę mediów, przyznaną przez Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, zdobył zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu za kampanię „Niepalenie ułatwia zbliżenie”. Kolejne wyróżnienie, nagrodę studentów medycyny, przyznali żacy z Uczelnianego Centrum Zdrowia Środowiskowego oraz Studenckiego Towarzystwa Onkologicznego zespołowi z II Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Świdniku za kampanię „Jara cię to?”. Natomiast zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Hanki Sawickiej z Kielc otrzymał nagrodę w kategorii specjalnej za działania lokalne, przyznaną przez Związek Powiatów Polskich oraz Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich. Wyjątkową chwilą było wręczenie Nagrody Hakowicza, której laureatów wybrali zwycięzcy II i III edycji „Mam Haka na Raka”. W tej kategorii nagrodzono drużynę z Zespołu Szkół w Kietrzu za kampanię „Nie bądź frajer, zgaś ten lont”. Wśród wyróżnionych zespołów znalazła się również drużyna z III Liceum im. Cypriana Kamila Norwida w Koninie, nagrodzona przez partnera strategicznego programu, firmę GlaxoSmithKline, za kampanię „Palisz? – Śmierdzisz!”.
Galę finałową poprowadziły laureatki III edycji programu: Natalia Bogdan, Aleksandra Mielczarek, Żaneta Smolarczyk i Paulina Filipczak – wraz z Edytą Jungowską, która wspiera działania prozdrowotne. Po raz pierwszy podczas gali przyznano aż 4 tytuły Honorowego Hakowicza. Wyróżnienie to nadawane jest od trzeciej edycji programu osobom lub instytucjom najbardziej zaangażowanym w promocję profilaktyki nowotworowej, wspierających uczestników programu. W tym roku tytuł Honorowego Hakowicza został przyznany Uczelnianemu Centrum Zdrowia Środowiskowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego za pomoc i wsparcie przy ocenie sprawozdań uczestników z działań lokalnych. Tytułem Honorowego Hakowicza został również odznaczony Związek Powiatów Polskich, który w tej edycji aktywnie wspierał młodzież w działaniach lokalnych. Ostatnie wyróżnienie Honorowego Hakowicza zostało przyznane rodzicom uczestników, którzy włożyli dużo pracy w akcje młodzieży, pomagali zespołom zarówno na etapie działań lokalnych, jak i przy opracowywaniu koncepcji kampanii społecznych.