piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościCo czytają PR-owcy? Cz. 5

Co czytają PR-owcy? Cz. 5

W ostatnich dniach sezonu wakacyjnego na PRoto.pl przedstawimy propozycje książek zarówno poświęconych marketingowi, komunikacji i public relations, jak i tych zupełnie niebranżowych. Wielu specjalistów z branży przesłało do naszej redakcji propozycje lektur idealnych na lato, które ich zdaniem zasługują na uwagę.

Dziś swoje propozycje książek przedstawiają Bartosz Lewicki z LoveBrands Relations oraz Maciej Krzysztoszek z Link4.

Sprawdź także:

Co czytają PR-owcy? Cz. 1

Co czytają PR-owcy? Cz. 2

Co czytają PR-owcy? Cz. 3

Co czytają PR-owcy? Cz. 4

Bartosz Lewicki, Head of Corporate & PA Department w LoveBrands Relations:

1. „Kwanty. Przewodnik dla zdezorientowanych” – Jim Al-Khalili

Na wakacje wybrałem się z książką profesora Jima Al-Khaliliego, fizyka teoretycznego i popularyzatora nauki w BBC. Tytuł książki „Kwanty. Przewodnik dla zdezorientowanych” jest całkowicie adekwatny do jej treści. Autor oprowadza nas po świecie mechaniki kwantowej, a ponieważ nawet najwybitniejsi naukowcy nie są w stanie się porozumieć w kwestii tej teorii, czytelnik jest całkowicie zdezorientowany. Ale tylko na początku, bo Al-Khalili w sposób niezwykle przystępny i zajmujący tłumaczy podstawy fizyki kwantowej. Warto!

2. „Kacica” – Pavel Kohout

Drugą książką, która działa na mnie zupełnie hipnotyzująco, jest „Kacica” Pavela Kohouta. To arcydzieło czeskiego czarnego humoru, gorzka historia XX wieku, a przede wszystkim brawurowa książka autorstwa jednego z najwybitniejszych pisarzy zza naszej południowej granicy. Fascynująca historia dziewczynki, która nie dostała się do liceum teatralnego, więc zaczęła się kształcić na tytułową kacicę. A katów (zwłaszcza kacic) zawsze brakuje, niezależnie ustroju, władzy czy czasów. Pozycja obowiązkowa!

3. „Nowy PR. Jak internet zmienił public relations” – Anna Miotk

Tym natomiast, którzy chcieliby w czasie wolnym poczytać o branżowych zagadnieniach, polecam nadrobienie lektury nobliwej już pozycji autorstwa Anny Miotk „Nowy PR. Jak internet zmienił public relations”, bo że zmienił to fakt, ale ta książka pozwala się tym zmianom przyjrzeć.

4. „Inbound PR” – Illiyana Sterevy

Warto zapoznać się również z zagranicznymi „nowinkami”, czyli pracą Iliyany Sterevy pt. „Inbound PR”. W takim zestawie rewolucje dotyczące narzędzi używanych w komunikacji nie są już straszne, albo są znacznie mniej. A poza tym – cieszmy się przyrodą, póki jeszcze jest.

Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy w Link4:

1. „Berlusconi. Moja Droga” – Alan Friedman

Silvia Berlusconiego nie trzeba nikomu przedstawiać. Historia najdłużej urzędującego premiera Włoch od wielu lat elektryzuje opinię publiczną, politologów, medioznawców, ekspertów od marketingu politycznego czy w końcu polityków na całym świecie. Berlusconizacja polityki i mediów stała się terminem powszechnie używanym przez badaczy tych dwóch dziedzin, a wobec samej postaci trudno przejść obojętnie. Alan Friedman, amerykański dziennikarz, czterokrotny laureat British Press Award, sprostał nie lada wyzwaniu – opisał historię sukcesu i upadku człowieka, który wywarł największy wpływ na Włochy przełomu wieków.

Friedman wciąga czytelników w historię polityka od wczesnych lat jego dzieciństwa i okres studiów, przez pierwsze samodzielne inwestycje i sukcesy w branży deweloperskiej, narodziny imperium medialnego, po wejście do świata polityki i… upadek. Choć Friedman zapowiada, że nie potraktuje swojego rozmówcy ulgowo, to musimy pamiętać, że biografia jest autoryzowana i nie wszystko, co mówi Berlusconi, należy traktować jako prawdę objawioną. Bez wątpienia jednak autor nie unika tamtów trudnych dla bohatera swojej opowieści. Nie brakuje więc wątków dotyczących zarzutów korupcyjnych, wywieraniu wpływu na decyzje trenerów należącego do niego klubu AC Milan, słynnych przyjęć w Arcore czy powiązań ze światem mafii. To, co jednak szczególnie może zaskakiwać, zwłaszcza czytelników spoza Włoch, to optyka Berlusconiego na politykę międzynarodową. Polityk chętnie zdradza kulisy spotkań ze światowymi przywódcami i opowiada o swojej przyjaźni z Putinem i Bushem Juniorem.

I choć książka została wydana w 2015 roku, to nic nie traci ze swojej aktualności. To zamknięta historia, do której warto wracać przy okazji różnych wydarzeń związanych z życiem polityka. Z pewnością ciekawym uzupełnieniem książki jest film „Oni” („Loro” w reż. Paolo Sorrentino) z 2018 roku, w którym w rolę Berlusconiego brawurowo wciela się Toni Servillo.

2. „Marka korporacyjna i jej komunikacja” – Jarosław Kończak, Paweł Bylicki

Działania ukierunkowane na budowanie tożsamości marek i zarządzania wizerunkiem organizacji przechodzą drugą młodość. Dziś marki chcą być „jakieś”, kojarzyć się konsumentom w określony sposób, bo takie też są ich oczekiwania. Dlatego, mimo wielu pozycji rynkowych poświęconych markom, znalazła się przestrzeń dla książki Pawła Bylickiego, prezesa agencji Public Dialog, i dr. Jarosława Kończaka z Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

„Marka korporacyjna i jej komunikacja” to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto zajmuje się komunikacją korporacyjną, budowaniem relacji i zarządzaniem wizerunkiem. Autorzy kompleksowo opisują zagadnienie marki produktowej i korporacyjnej, osadzając ją w  spectrum działań związanych z komunikacją, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Zwracają przy tym uwagę na potrzebę spójności przekazu, zwłaszcza w dynamicznie zmieniających się czasach nowych mediów. Prezentują nie tylko ujęcie teoretyczne, ale też praktyczne, przywołując przykłady firm i ich działań w obszarze zarządzania marką. Istotę tego swego rodzaju kompendium wiedzy o świecie marki oddaje przywołany już w pierwszym rozdziale cytat dyrektora generalnego korporacji Quaker, Johna Stuarta: „Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną, i wyposażenie, sobie zatrzymał markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej”.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj