Nowe technologie, przenikanie się świata realnego i digitalowego, transformacja w kierunku brand experience – tak eksperci podsumowują rok 2019 w obszarze event marketingu. Zwracają też jednak uwagę na to, czego w branży zabrakło.
„Rok 2019 był też kolejnym, w którym branża cierpiała na niedobór profesjonalistów. Rynek rozwija się szybko, a w dalszym ciągu brak jest kierunków studiów czy programów i innych możliwości zdobycia doświadczenia przez osoby stawiające swoje pierwsze kroki w event marketingu” – zauważa jeden ze specjalistów w wypowiedzi dla PRoto.pl.
Natalia Bonder, Project Managing Director, Testa Communications
Social media w realu
Rok 2019 w branży eventowej to przede wszystkim przenikanie się świata realnego i digitalowego, głównie świata mediów społecznościowych. Eventy przyjęły formę znacznie wychodzącą poza ich tradycyjne granice, wiążąc się coraz mocniej z komunikacją. Ma to swoje odzwierciedlenie w nieodłącznej obecności influencerów, youtuberów i tiktokerów w trakcie realizacji oraz w komunikacji przed wydarzeniami i po nich. Duża liczba eventów tworzona jest wręcz w oparciu o sylwetki digitalowych ambasadorów marek. Dotyczy to zarówno tych realizowanych bezpośrednio dla brandów, jak i projektów specjalnych, tworzonych wewnątrz agencji. Niezwykle popularne są coraz nowocześniejsze narzędzia umożliwiające konwersję tego, co dzieje się na evencie, do świata digitalowego (kiedyś GIF-y, Instastory, Selfiestory, dziś Augmented Reality itp.).
Autentyczność
Generalnie nasze społeczeństwo, również w roli konsumentów, jest coraz bardziej świadome i zwraca coraz większą uwagę na funkcjonowanie w zgodzie ze swoimi wartościami. W eventach przekłada się to na fakt, że nie wystarczają promocja, obniżka czy sampling. Liczy się szczere oddanie charakteru marki, podkreślenie jej cech, misji i włączenie konsumentów w emocjonujące brand experinece. W wydarzeniach liczy się wykorzystanie takich narzędzi, które „przekażą” dalej feeling oferowany przez markę, a odbiorcy otrzymają atrakcyjną i zapamiętywaną wartość dodaną.
Customizacja
To trend, który obecny jest już od kilku lat, ale wciąż jest aktualny. Marki starają się poznać lepiej swoich konsumentów i traktować ich jak najbardziej indywidualnie. Przekłada się to wszystkie elementy eventu – od momentu zaproszenia aż po dedykowane gifty.
Zrównoważony rozwój
To już nie tylko tradycyjnie pojmowana ekologia. Ostatni rok sprawił, że nie używamy już plastikowych kubków, słomek, a realizując produkcje, zwracamy coraz większą uwagę na dobór materiałów, ich pochodzenie i wpływ na środowisko. To nie tylko oczekiwanie firm, lecz przede wszystkim konsumentów.
Czas wolny
Z rosnącej świadomości społeczeństwa oraz jego dojrzałości wynika jeszcze jedno – konsumenci coraz bardziej szanują swój czas wolny. To rzuca nowe światło na to, w jaki sposób do nich trafić, również eventowo. Najlepszym przykładem jest organizowany przez naszą agencję od siedmiu lat Zimowy Narodowy. Jest to projekt specjalny, który pozwala naturalnie łączyć pozytywne emocje płynące z miłego i aktywnego spędzania wolnego czasu z markami.
Jakub Ćwikliński, Event Director, El Padre
Wciąż nowe technologie
Niezmiennie od wielu lat obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój nowych technologii. Rok 2019 nie był inny i w tym kontekście nie zaskoczył. Dalszy rozwój sztucznej inteligencji i chatbotów, nowe narzędzia takie jak deep fake czy technologia blockchain pukająca do świata rozwiązań komercyjnych to tylko niektóre z nich.
Szczególnie warta zaznaczenia jest popularyzacja rozwiązań Augmented Reality. Wdrożenia, które przeprowadził Platige Image w studiach telewizyjnych TVP Info i Polsat Sport, są wyraźnym sygnałem, że rewolucja w event marketingu z wykorzystaniem tej technologii nadchodzi wielkimi krokami.
Kontakt bezpośredni
Równolegle, w 2019 roku utrzymał się trend, w ramach którego coraz więcej marek preferowało doświadczenia na żywo jako najlepszy sposób dotarcia do odbiorcy. Pomimo bardzo dynamicznego rozwoju sfery digitalowej, a czasami przez wzgląd na niego, bezpośredni kontakt z człowiekiem stale zyskuje na wartości i popularności. Odzwierciedla to kilkuletnią już tendencję z rynków zachodnich, gdzie z roku na rok obserwuje się stały wzrost zainteresowania wydarzeniami na żywo.
Dobry czas
Obserwując branżę i jej dynamikę, można stanowczo stwierdzić, że rok 2019 był rokiem bardzo intensywnym i przyniósł dalszy jej rozwój. Jest to szczególnie ważne w kontekście coraz częstszych i coraz głośniejszych ostrzeżeń przed globalnym kryzysem. Pojawiły się przecież pierwsze symptomatyczne zjawiska, związane chociażby z recesją w gospodarce niemieckiej.
Ludzie
Rok 2019 był też kolejnym, w którym branża cierpiała na niedobór profesjonalistów. Rynek rozwija się szybko, a w dalszym ciągu brak jest kierunków studiów czy programów i innych możliwości zdobycia doświadczenia przez osoby stawiające swoje pierwsze kroki w event marketingu.
Anna Gogacz, CEO, Allegro Brand Experience Agency
Od eventu do brand experience
W 2019 roku zarysowała się transformacja branży eventowej w kierunku brand experience. Eventy nie są już postrzegane jako osobne narzędzia, oderwane od całej strategii komunikacji marketingowej. Jeszcze niedawno słowo „event” było kojarzone z imprezą, balonami i sypiącym się konfetti, ale to już przeszłość. Dzisiaj eventy tworzone są przez specjalistów wielu dziedzin (strategów, kreatywnych, digitalowców, producentów itp.), podobnie jak reklama w agencji reklamowej. Rynek i marketerzy myślą w kategoriach marketingu doświadczeń i emocji, które są paliwem do budowania relacji – z marką, partnerami biznesowymi czy pracownikami. Widać to było szczególnie na letnich festiwalach – gdzie marki coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność i przez różne aktywacje chcą zdobywać hearts&minds konsumentów, tworzą niestandardowe pop-upy w przestrzeniach miejskich czy wchodzą w różne kooperacje z artystami czy restauratorami, żeby tworzyć unikalne doświadczenia.
Eventy pomagają w employer brandingu
Wyraźny był również rozwój wydarzeń korporacyjnych, szczególnie wokół employer brandingu. Firmy chcą być coraz bardziej atrakcyjnymi miejscami pracy, stale konkurując o najlepszych pracowników. Dlatego coraz więcej brandów decyduje się na organizację spotkań poza biurem, poświęconych przekazaniu najważniejszych informacji dla firmy (plany rozwoju, strategie na kolejny rok etc.), ale też organizują eventy motywacyjne i teambuildingowe, jak pikniki, warsztaty, konferencje czy wspólne celebracje. Poziom spotkań rośnie bardzo dynamicznie, marketerzy przywiązują do nich coraz większą wagę, a pracownicy są regularnie zaskakiwani pomysłami, programem atrakcji i interakcją.