Bogusław Feliszek na łamach Rynku Podróży pisze o tym, w jaki sposób przygotować plan działań komunikacyjnych na wypadek sytuacji kryzysowej. „Kryzys staje się problemem, gdy umyka kontroli pracowników i zarządu. Wychodząc z tego założenia można powiedzieć, że kryzys jest poważnym zakłóceniem normalnego funkcjonowania organizacji połączonego z intensywnym zainteresowaniem mediów i uważną kontrolą społeczną” – pisze Feliszek.
Plan działań kryzysowych pozwala na szybką reakcję, a tym samym obniża ryzyko szkody wywołanej kryzysem. Feliszek wylicza elementy, które powinny znaleźć się w planie komunikacji kryzysowej. Przede wszystkim należy wyznaczyć zespół komunikacji kryzysowej i rzecznika, który będzie odpowiadał za kontakty z mediami. Kolejnym etapem jest opracowanie listy kontaktów na wypadek kryzysu, w której zostaną uwzględnionione wszystkie podmioty z otoczenia firmy.
Ważne jest, aby na podstawie przesłanek umieć przewidzieć kryzys i ocenić powagę sytuacji, a także przygotować odpowiednie komunikaty, dostosowane w formie do potrzeb odbiorców. Autor artykułu zaznacza, że niektórzy z odbiorców informacji nie postąpią zgodnie z oczekiwaniami firmy. Wtedy należy zastanowić się, czy doszło do „nieprzewidywalnej interpretacji” ze strony otoczenia czy też wina leży po stronie firmy.
Feliszek przypomina również, że koszt przygotowania planu komunikacji kryzysowej zawsze jest mniejszy niż ewentualne straty wywołane kryzysem.