„Znalezienie magicznego połączenia między konkretnym wskaźnikiem ekonomicznym a pieniędzmi wydanymi na PR nie daje spać światowym tuzom PR” – pisze Wojciech Waglowski na łamach Marketingu w Praktyce. Ewaluacja ma duże znaczenie dla kadry zarządzającej firm, dla której istotne są takie wskaźniki jak: wzrost sprzedaży, wydajność pracowników, zwrot z inwestycji (ROI) czy udziały w rynku. Waglowski pisze, że obecnie najczęściej stosowanymi metodami pomiaru skuteczności działań PR są: monitoring mediów oraz badanie postaw określonych grup docelowych, które jednak nie zawsze pozwalają na uchwycenie zależności pomiędzy wydatkami na PR a wskaźnikami finansowymi.
Dzieje się tak, ponieważ cele działań PR nie zawsze są tożsame z celami finansowymi. Waglowski opisuje metodę pomiaru skonstruowaną przez agencję Fleishman-Hillard – PR READ (Reputation Equity Assessment and Direction), która opiera się na mierzeniu reputacji firmy w poszczególnych grupach docelowych. Autor artykułu porusza również temat najnowszych metod pomiaru efektywności działań PR, które opierają się na powiązaniu działań PR z aktywami niematerialnymi firm, takimi jak: kapitał ludzki, własność intelektualna, wiedza organizacji oraz kultura korporacji.