W Gazecie Prawnej można przeczytać artykuł z Financial Times o coraz większej roli etyki w działaniach biznesowych. „Od menedżerów oczekuje się dziś, że będą się zajmować kwestiami etycznymi i społecznymi, których zakres ciągle się powiększa: globalne ocieplenie, los dzieci, prawa człowieka, przejrzystość działania, łapownictwo – to zaledwie parę przykładowych problemów” – czytamy w gazecie.
Etyczny program ma ponad 80 proc. spółek, których akcje wliczane są do FTSE 100 (główny indeks londyńskiej giełdy) oraz około 60 proc. firm, których akcje tworzą wskaźnik FTSE 250. Wiele firm wdrożyło programy etyczne ze względu na ochronę reputacji firmy, dziś jednak coraz częściej mówi się o etyce w kontekście zarabiania pieniędzy.
Zdaniem Alastaira Campa z Barclays Bank etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu mają coraz większe znaczenie również w zatrudnianiu pracowników.
Wyznaczniki działania etycznego wynikają ze specyfiki branży – producenci towarów markowych zwracają szczególną uwagę na łańcuch dostaw, a producenci żywności – na problemy dotyczące otyłości. Pewne zagadnienia są jednak ważne dla wszystkich – zaliczają się do nich np. zmiany klimatyczne. W kontekście CSR-u coraz istotniejsze staje się pytanie o to, kto ma rozliczać firmy z podjętych zobowiązań i w jaki sposób.
Autor artykułu Fergal Byrne zastanawia się: „W jakim momencie te kwestie staną się elementem zobowiązań prawnych i zobowiązań finansowych? To istotne pytanie, bo przecież dla dużych firm będą mieć one wymierne skutki finansowe”. (jcm)