piątek, 27 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościNajcenniejsze marki

Najcenniejsze marki

W Rzeczpospolitej ukazał się dodatek „Marki polskie” który zawiera ranking najcenniejszych polskich marek. Tegoroczny ranking jest czwartym tego rodzaju projektem gazety. W 2007 roku został on powiększony o 50 pozycji, a łączna wartość 300 najbardziej cennych krajowych marek przekroczyła 40 miliardów złotych. W tym roku 160 marek poszło w górę, a 74 straciły. Autorzy rankingu uznali, że najbardziej widoczną zmianą jest detronizacja Telekomunikacji Polskiej przez Orlen.

W branży finansowej po raz kolejny zwycięzcą został PKO BP, który dla prawie 20 proc. Polaków jest głównym bankiem. Następny na liście znalazł się bank PKO SA który zebrał o połowę mniej głosów.

W kategorii napojów i używek wygrała marka Żywiec Zdrój, która również po raz czwarty wygrała rywalizację. Natomiast w dziedzinie handlu i usług na pierwszym miejscu znajdujemy markę Sphinx, która niedawno trafiła na warszawską giełdę.

Najmocniejszą polską marką w kategorii produktów żywnościowych okazał się Wedel. Wyprzedził on tym samym konkurencję w postaci Jutrzenki, Solidarności i innych producentów słodkości. Druga w tej dziedzinie uplasowała się marka Sokołów.

Liderem w branży medialnej zostało Radio RMF FM. Autorzy stwierdzają, że przeprowadzane z rozmachem imprezy objazdowe dla słuchaczy czy wydawanie własnych składanek muzycznych były bezpośrednią przyczyną ich sukcesu i przyczyniły się do wzmocnienia marki. Na drugim miejscu uplasował się zeszłoroczny zwycięzca – TVN.

W sferze telekomunikacyjnej pierwsze miejsce zajęła marka Pop, a w kategorii produktów niespożywczych Wólczanka, która zaledwie o 4pkt. wyprzedziła markę Reserved.

Jak twierdzi dr Grzegorz Urbanek : „Wartość marki jest pochodną jej siły”, a o sile decyduje opinia konsumenta. Pozycja na rynku wskazuje poziom, w którym umiejscowiona jest marka. Urbanek wymienia trzy czynniki, które świadczą o pozycji na rynku i są to: znajomość nazwy marki, wskaźnik preferencji konsumentów oraz priorytet świadomości, czyli sytuacja, w której marka pamiętana jest jako pierwsza w danej dziedzinie produktów. (mk)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj