sobota, 11 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościMały biznes bez PR-u

Mały biznes bez PR-u

„W Polsce nie ma prawdziwego PR, dotyczy to tak samo małych jak i dużych firm”, mówi Dziennikowi Piotr Czarnowski z First PR. Specjalista zastanawia się nad tym, dlaczego uprawienie PR-u w Polsce różni się od wzorców zagranicznych oraz czemu małe firmy nie wykorzystują działań public relations w codziennej praktyce biznesowej.

Według Czarnowskiego za brak prawdziwego PR-u wśród drobnych przedsiębiorców odpowiada kilka czynników, ale najważniejszy jest brak odpowiedniej edukacji. „Im bardziej społeczeństwo jest zaawansowane w sprawach związanych z biznesem, tym ważniejszą pozycję zajmuje komunikacja w programie studiów”, podkreśla ekspert. Natomiast „w Polsce nie ma żadnej uczelni ekonomicznej czy zajmującej się zarządzaniem, która by wykładała praktyczną komunikację”, pisze Czarnowski. Efektem tego, argumentuje PR-owiec, jest kojarzenie PR-u tylko z dużym biznesem, kiedy na świecie widziany jest on jako „funkcja zarządzania każdą firmą, od jednoosobowej po międzynarodowe koncerny”.

Za granicą „ludzie, którzy zakładają swój mały biznes, mają pojęcie o komunikacji, wiedzą do czego ona służy i jak z niej na swój chałupniczy sposób korzystać”. A „w Polsce cały czas pokutuje przekonanie, że im jest o nas ciszej, tym dalej możemy zajść”, uważa Czarnowski.

Komunikację małym polskim firmom utrudniają także media, które za granicą są ich „naturalnych sprzymierzeńcem”. To one, według Czarnowskiego potrafią wydobyć mały biznes i go pokazać. „Natomiast w Polsce media go nie dostrzegają, głównie dlatego, że wydaje im się mało interesujący, dopóki nie ma przy tym jakiejś sensacji”. (ał)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj