Kościół sięga po narzędzia public relations, wynika z artykułów Newsweeka i Gazety Krakowskiej. Dariusz Wilczak z Newsweeka udowadnia, że „techniki PR” są nadzieją polskich zakonów na zatrzymanie spadku powołań, natomiast Marta Paluch z Gazety Krakowskiej pokazuje, jak duchowni uczą się konfrontacji z mediami.
„Dawne metody przyciągania do zakonów, oparte na modlitwie, okazują się nieaktualne”, przyznaje salwatorianin Bartłomiej Król. „Żeby zwiększyć liczbę powołań, musimy korzystać z narzędzi marketingowych, public relations (…) to nie świat do nas, ale bracia zakonni i siostry muszą się dostosować do coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości”, mówi Król.
Dlatego duchowni zdecydowali się „zastosować sprawdzone pomysły na promocję”, podpatrzone u świeckich. Wydano kalendarz „ilustrowany artystycznymi zdjęciami zakonnic”. Na kwiecień zaplanowano także Pierwsze Targi Zakonne, podczas których prawdziwe zakonnice będą prezentować „najnowsze modele habitów”. Duchowni coraz częściej korzystają także z narzędzi wirtualnych. Dariusz Wilczak pisze, że jezuici wypuścili, krótki film do serwisu YouTube, reklamujący powołania. A salwatorianie założyli stronę internetową zakon.pl.
Franciszkanie powołali natomiast Centrum Informacji Zakonów i organizują „cykl szkoleń dla…rzeczników prasowych”, informuje dziennikarz Newsweeka, a dziennikarka z Gazety Krakowskiej dodaje, że obecnie w Łagiewnikach trwa wspomniane szkolenie dla 29 zakonnic i mnichów. Rzecznik Kurii Krakowskiej ks. Robert Nęcek przekonuje, że „Kościół musi umieć rozmawiać z mediami”. „Zakony robią dużo dobrego, a media o tym nie wiedzą”, tłumaczy sens szkoleń rzecznik franciszkanów o. Jan Szewczyk.
Najtrudniejszym wyzwaniem, jakie stoi przed duchownymi podczas kursu, to nauka sprawnego występowania przed kamerą, pisze autorka tekstu. (ał)