„Już nie zobaczymy dumnych twarzy partyjnych przywódców z wielkich reklam, omiatających wzrokiem polskie ulice”, piszą Łukasz Krajewski i Artur Grabarczyk na łamach dziennika Polska. Sejm uchwalił właśnie ustawę obcinającą dotacje dla partii politycznych.
Jak wynika z tekstu, wspomniana ustawa oznacza koniec reklam za publiczne pieniądze. Zgodnie z nowym prawem partie będą miały nie tylko o 30 proc. mniejsze dotacje, zabronione będzie również reklamowanie ugrupowań politycznych na billboardach w czasie kampanii wyborczych, czytamy w tekście. W zamian, politycy będą musieli „zadowolić się” plakatami nie przekraczającymi 2 metrów kwadratowych powierzchni, dodają autorzy tekstu.
Nowo uchwalona ustawa zmniejsza wydatki budżetowe na partie z 107 mln zł – jak w roku ubiegłym – do 73 mln zł. Co ciekawe, trzeba było ją przegłosować dwukrotnie, ponieważ część posłów PSL „zagłosowała na odwrót”, zauważają dziennikarze.