Ponad połowa dużych polskich firm nie ma i nie zamierza stworzyć strategii społecznej odpowiedzialności – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Deloitte i Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, o którym pisze Puls Biznesu.
W badaniu wzięto pod uwagę firmy zatrudniające ponad 250 osób. Zdecydowana większość przebadanych firm – 89 proc. przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 250 pracowników, 93 proc. przedsiębiorstw z ponad tysiącem pracowników i 96 proc. firm tylko z kapitałem zagranicznym zadeklarowało działania społecznie odpowiedzialne. Mimo to jedynie 30 proc. przebadanych podmiotów posiada strategię społecznej odpowiedzialności, a ponad połowa nie ma w planach jej przyjęcia. Zespół lub osobę odpowiedzialną za CSR posiada natomiast 28 proc. firm objętych badaniem, wewnętrzną strukturą raportowania kwestii CSR z różnych obszarów organizacji może się pochwalić jedynie 19 proc. przedsiębiorstw.
Czym dla osób reprezentujących w badaniu swoje firmy jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Najczęściej jest ona utożsamiana z działaniem zgodnym z prawem (67 proc. odpowiedzi), na kolejnych miejscach znalazły się określenia takie jak „działanie w sposób przejrzysty” i „dbałość o stabilne zatrudnienie”. Za największą korzyść społecznie odpowiedzialnych działań respondenci uznali natomiast kształtowanie pozytywnego wizerunku i reputacji, utrzymanie lojalności klientów oraz wiarygodności firmy. (ks)