czwartek, 26 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościNegatywna kampania jest skuteczna

Negatywna kampania jest skuteczna

Czy negatywna kampania wyborcza jest skuteczna? Gdyby nie przynosiła pożądanych efektów, nie sięgano by po nią aż tak często. Takie stanowisko zajmuje Jarosław Och, politolog z Uniwersytetu Gdańskiego w rozmowie dla radia Tok FM. Jego zdaniem znacznie łatwiej jest oczerniać przeciwnika, niż pokazać swoje dobre strony.

„Gdy brak wiedzy i kompetencji, najłatwiej zdyskredytować przeciwnika pomawiając go: w sposób prawdziwy lub nie” – mówi dla radia Tok FM doktor gdańskiej uczelni. Według niego negatywna kampania wyborcza jest skuteczna. W przeciwnym razie nie stosowaliby jej tak często politycy na całym świecie. Jarosław Och przywołuje w tym kontekście przykład Hillary Clinton, która w wyborach prezydenckich określała swojego przeciwnika mianem: Barack Husejn Obama. Zdaniem politologa takie chwyty są dyskusyjne pod kątem moralno-etycznym. Stąd też pewna część społeczeństwa czuje się zniesmaczona oglądając tego typu posunięcia i negatywnie nastawia się do polityki w ogóle.

Takie zabiegi pozostają w pamięci, bo są często przywoływane. „Kampanie negatywne […] z jednej strony nas zniesmaczają i ugruntowują sceptycyzm wobec polityki. Z drugiej jednak mogą wzmacniać zainteresowanie wyborami, zwłaszcza wśród ludzi, którzy nie czują się dobrze w zawiłościach polityki” – mówi dla radia Tok FM Jarosław Och.

Według politologa negatywna kampania wynika często z braku silnych argumentów merytorycznych. Dlatego z jednej strony odstręcza wyborców wymagających, którzy oczekują konstruktywnej informacji na temat programu kandydującej partii. Z drugiej natomiast pomaga przeciętnemu Kowalskiemu, który stroni od zawiłości debat politycznych, w ustosunkowaniu się do kandydatów. W grę wchodzi także inna tendencja – „współczujemy zazwyczaj słabszemu, w tym przypadku zaatakowanemu” – podkreśla politolog. Stąd też – jego zdaniem – kampanie negatywne skutkują czasem wzrostem poparcia dla partii atakowanej. (aw)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj