poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościInformator w firmie cenniejszy niż audyt

Informator w firmie cenniejszy niż audyt

63 proc. Polaków twierdzi, że prawo nie chroni skutecznie pracowników informujących o nadużyciach w firmie – wynika z badania CBOS-u. Natomiast wewnętrzny informator jest bardziej skuteczny niż audyt – czytamy w Rzeczpospolitej.

„Procedury wewnętrzne są zwykle tak zaplanowane, by chronić firmę przed nadużyciami pojedynczych osób. Jeśli mamy do czynienia ze zmową, to bez pomocy informatora z wewnątrz bardzo trudno jest ją rozpracować” – twierdzi Mariusz Witalis, partner w dziale zarządzania ryzykiem nadużyć w E&Y. Według analizy przeprowadzonej przez CBOS wynika, że 7 na 10 ankietowanych byłoby gotowych poinformować odpowiednie osoby o nieprawidłowościach, które zagrażają życiu lub zdrowiu pracowników. Większość z nich wolałaby, aby to była informacja anonimowa, ze względu na możliwy ostracyzm ze strony pozostałych współpracowników.

Pomocne okazują się tzw. „gorące linie” (traktowane jako element CSR-u), które często są obecne w międzynarodowych koncernach – podaje Rzeczpospolita. Taki system informowania o nadużyciach ma Tesco. Bezpieczna Linia Tesco jest obsługiwana przez zewnętrzną firmę, co gwarantuje anonimowość. Także spółka British American Tabacco posiada Białą Linię, która umożliwia zgłoszenie poprzez e-mail lub całodobową linię telefoniczną.

Pod koniec listopada Fundacja im. Stefana Batorego ma zamiar przedstawić projekt ustawy, która zapewni lepszą ochronę osób zgłaszających nadużycia. (kg)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj