Według 46 proc. respondentów CBOS dziennikarze są stronniczy. Połowa jest zdania, że w pracy kierują się swoimi sympatiami politycznymi. Jednocześnie zmalała grupa ankietowanych, według których dziennikarze są uczciwi i wiarygodni.
O uczciwości dziennikarzy jest przekonanych 52 proc. respondentów. Jeszcze 10 lat temu odsetek ten wynosił 62 proc. Dziennikarze są wiarygodni dla 48 proc. ankietowanych (w porównaniu z 59 proc. dekadę temu). Wśród najczęściej wymienianych cech dziennikarzy znalazła się także dociekliwość (to zdanie 66 proc. ankietowanych). Zdaniem 57 proc. dziennikarze dobrze przygotowują się przed poruszeniem danego tematu.
Natomiast jakie cechy są najbardziej pożądane? Respondenci najczęściej wymieniali bezstronność i obiektywizm (59 proc. ankietowanych), dobrą znajomość omawianych spraw (36 proc.) i poczucie odpowiedzialności za słowo (30 proc.). O tym, że dziennikarze rzeczywiście są bezstronni przekonanych jest jedynie 34 proc. osób. Tyle samo respondentów jest zdania, że są oni obiektywni i nie wyjawiają swoich preferencji politycznych.
Dane pochodzą z badania CBOS, przeprowadzonego w dniach 4-10 października br. na liczącej 1007 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. (ks)