niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościParkiet: kwestie antymonopolowe dotyczą wszystkich

Parkiet: kwestie antymonopolowe dotyczą wszystkich

Prawie połowa z obecnych na V Kongresie Relacji Inwestorskich, którego organi­zatorem było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, przyznała, że musiała w ubiegłym roku zmierzyć się z sytuacją kryzysową – czytamy w Parkiecie.

„Powa­żna sytuacja kryzysowa to taka, kiedy oficjalne raporto­wanie staje się niewystarcza­jące. Wtedy spółka musi uruchomić wszystkie dostępne kanały komunikacji, takie jak np. spotkania z dziennika­rzami, analitykami czy nawet media społecznościowe” – stwierdził Maciej Danielewicz, naczelny redakcji ekonomicz­nej PAP. „Dobra komunikacja jest obowiązkiem spółki, za który inwestorzy zapłacili, kupując jej akcje” – podkreślił Dariusz Grębosz, dyrektor działu relacji inwestorskich w PKN Orlen. I dodał, że „raportować trzeba wiarygodnie i rozsądnie”, pamiętając, że zawsze nale­ży przekazywać najważniejsze informacje, aby nie dopro­wadzić do zalewu raportami. Podczas dyskusji pojawiły się jednak wątpliwości dotyczące zakresu raportowania. Chodziło przede wszystkim o zapisy prawa antymonopolowego, które wymagają, aby przedsiębiorcy ujawniali jak najmniej informa­cji o sobie. Przez to za antykonkurencyjne można uznać także raporty bieżące (uznane jako jednostronna wymiana informacji). „Może się pojawić obawa, że spółka publikując w swoim uznaniu informację cenotwórczą, ma­nipuluje swoim kursem, zachęca konkurencję do negocjacji w sprawie przejęć: a lub ustalenia cen rynkowych” – czytamy w magazynie.

Z materiału dowiadujemy się również, że za działania antykonkurencyjne grożą kary w wyso­kości do 10 proc. rocznych przychodów przedsiębiorstwa. „Możliwe są też pozwy cywilne o odszkodowania” – przypomina Agnieszka Stefanowicz-Barańska, partner kancelarii Dentons. I wyjaśnia, że w  przypadku dochodzenia w takiej sprawie kluczowe jest udowodnienie zamiaru przeprowadzenia działań zmierzających do ograniczenia konkurencji. Mirosław Kachniewski, prezes SEG, zwrócił  ponadto uwagę: „Kwestie antymonopolowe nie dotyczą więc tylko najwięk­szych podmiotów na rynku, ale wszystkich”. Co ciekawe, na pytanie, „czy jako szef działu relacji inwestorskich zaleciłbyś prezesowi przekazanie informacji ważnej dla inwestorów, choć mogącej ograniczyć konkurencję”, twierdząco odpowiedziało 35 proc. ankietowanych. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj