Szukając przewagi konkurencyjnej, większość pracodawców widzi potrzebę koncentrowania swoich działań w obszarach takich, jak: budowanie wizerunku pracodawcy, zaangażowanie, przywództwo czy kształtowanie kultury organizacyjnej w firmie. Ale czy można powiedzieć, że mają strategię employer brandingową? O tym w magazynie Personel+Zarządzanie.
Anna Macnar, autorka tekstu, twierdzi, że bez skutecznej polityki kształtowania wizerunku na zewnątrz i wewnątrz organizacji trudno będzie pracodawcom tym wyzwaniom sprostać. Nie bez znaczenia jest też jej zdaniem znajomość i aktywne wykorzystywanie nowych technologii i mediów społecznościowych oraz umiejętność zdefiniowania kluczowych wskaźników ROI dla analizy strategii employer brandingowych. A najbliższe lata – jak wynika z badania „Employer branding w Polsce 2013/14”, na które powołuje się Macnar – mogą być dla pracodawców trudne. Co ciekawe, wśród czołowych czynników, które będą miały wpływ na działalność firm, uczestnicy badania wymieniają przede wszystkim kwestie gospodarcze i niedobór talentów.
Kto w firmach odpowiada za employer branding? Wciąż są to działy personalne (54 proc.), choć widać w raporcie, że w stosunku do roku 2012 ta liczba zmniejszyła się o 32 proc. Działy marketingu w 17 proc. firm odpowiadają za działania wizerunkowe i pojawiły się odpowiedzialne działy employer brandingowe i zarządzania talentami. Jeżeli zaś chodzi o kwestię budżetów, to w stosunku do roku 2012, o 7 proc. mniej firm deklaruje, że posiada takowy (47 proc. ankietowanych), z pominięciem budżetu rekrutacyjnego, na poziomie nie większym niż 100 tys. zł. Natomiast 4 proc. respondentów ma budżet powyżej 1 mln zł.
„Budżety employer brandingowe oraz rekrutacyjne działów personalnych niejednokrotnie są połączone lub niejasno powiązane, co daje dość mętny obraz. Podobnie jak w ubiegłym roku, zaskakująca jest deklaracja 34 proc. ankietowanych pracodawców, którzy nie znają budżetu employer brandingowego swojej firmy. Czy to niechęć do ujawniania wysokości budżetów, czy rzeczywista niewiedza?” – pyta Macnar. I dodaje, na pocieszenie, że coraz więcej polskich firm deklaruje, że posiada jasno zdefiniowaną strategię employer brandingową (24 proc.), co oznacza wzrost o ponad 100 proc. w stosunku do roku ubiegłego. 30 proc. firm ma strategię, którą rozbudowuje i dopracowuje, a 25 proc. obecnie pracuje nad jej kształtem. Podobnie, jak w roku ubiegłym, 20 proc. polskich pracodawców nie ma strategii employer brandingowej i nie podejmuje w tej chwili działań w tym zakresie.
Najważniejsze wyzwania? 17 proc. ankietowanych uznało, że komunikacja marki na rynku zewnętrznym, to wyzwanie numer jeden. Kolejne wyzwania wiążą się ex aeąuo (14 proc.) z uzyskaniem odpowiedniego budżetu na działania employer brandingowe oraz komunikowanie kluczowych przesłań marki pracodawcy wewnątrz organizacji. Kolejne wymieniane obszary do inwestycji to rozwój programów dotarcia do talentów oraz wypracowanie metod mierzenia marki pracodawcy. Poza sześcioma najważniejszymi znalazły się takie obszary, jak: inwestycja w social media, szkolenia employer brandingowe dla menedżerów, strategia on-line pracodawcy, innowacje w celu wspierania wzrostu czy technologia mobilna. (es)