Coraz więcej miast zatrudnia specjalistów od komunikacji i promocji – czytamy w Nowinach. „Sukces kampanii tkwi w wydobyciu wartości, jakie ma miasto, i w wykorzystaniu ich w celach wizerunkowych” – powiedział Dariusz Tworzydło, specjalista ds. wizerunku z Uniwersytetu Wrocławskiego, w rozmowie z dziennikiem.
Tworzydło zauważa, że w wielu miastach na zachodzie Europy takie stanowiska funkcjonują od dawna. „Dla przykładu posłużę się szwajcarską miejscowością Neuchatel. Tam osobą odpowiedzialną za kreowanie wizerunku miasta jest Pascal Sandoz. To w znacznej mierze dzięki pracy jego zespołu Neuchatel stało się dla Europejczyków symbolem zimowych i letnich sportów. Wydobycie tego potencjału to nie tylko przydatna funkcja z punktu widzenia kraju, ale przede wszystkim – mieszkańców, którzy mogą na tym skorzystać. Ważne jest jednak, aby przed taką osobą postawić precyzyjne wytyczne i zadania, które można będzie z sukcesem wykorzystać dla wizerunku miasta. Tylko wówczas ma to sens” – mówi w wywiadzie.
Na pytanie Małgorzaty Froń, w jaki sposób można z sukcesem kreować wizerunek miasta – czy to przez kampanie, czy to przez odpowiednie hasła promocyjne – odpowiedział: „Z pewnością kampanie są najbardziej widocznym elementem całego procesu kształtowania wizerunku. Ich sukces zależy jednak od dobrego przygotowania, właściwie określonych celów, dobranych kluczowych przesłań i narzędzi”. Dodał, że na etapie projektowania kampanii określa się to, co chcemy, aby było eksponowane podczas działań wizerunkowych. Stwierdził ponadto, że powszechnie uważa się, że sukces kampanii tkwi w wydobyciu wartości, jakie ma miasto, i w wykorzystaniu ich w celach wizerunkowych.
Jak zaznaczył, każde duże polskie miasto prowadzi zintegrowane działania wizerunkowe. „Np. Kraków opiera strategię budowy wizerunku m.in. na przygotowaniach do olimpiady w roku 2022. Promuje się jako miasto sportu. W ostatnim czasie – w związku z potwierdzeniem, iż w Krakowie odbędą się Światowe Dni Młodzieży – wzmacnia budowę wizerunku ukierunkowanego na turystykę religijną. Kraków jest ponadto postrzegany jako miasto kultury, dobrych festiwali i jako miasto najchętniej odwiedzane w Polsce” – podkreślił. Inne z polskich miast – Zakopane – jak wyjaśnia dalej Tworzydło – w procesie budowy wizerunku stawia na kulturę etniczną i masową, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania ludzi, którzy tworzyli kulturę polską, czerpiąc z inspiracji Zakopanego. „W swoich działaniach wizerunkowych kładzie również nacisk na bliskość z naturą. Ekologia jest niejako wspólnym mianownikiem. To tylko wybrane przykłady polskich miast, a pewnie jest, że ten kierunek, czyli budowa wizerunku miast, będzie się rozwijał” – zakończył ekspert. (es)