Czy producenci papierosów lub alkoholu mogą być społecznie odpowiedzialni? Według WHO „pojęcie społecznej odpowiedzialności branży tytoniowej jest sprzecznością samą w sobie”. Jak czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej, wątpliwości budzą też działania prowadzone przez branże alkoholową.
Zgodnie z wydaną przez WHO konwencją ramową dla ograniczenia zdrowotnych następstw palenia tytoniu, podstawowe funkcje branży tytoniowej „pozostają w konflikcie z celami strategii ochrony zdrowia publicznego dotyczących kontroli rynków wyrobów tytoniowych”. Według organizacji firmy tytoniowe chcą się zaprezentować jako przedsiębiorstwa, których wizerunek ma jak najmniej wspólnego z zagrożeniem wynikającym z palenia. Jednak tak naprawdę ich działania CSR są elementem strategii marketingowej i PR. Tak WHO interpretuje m.in. kampanie mające zniechęcić młodzież do palenia. Jak czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej, zdaniem niektórych kampanie mające zniechęcać do sięgania po papierosy tak naprawdę stanowią dla młodzieży zachętę. Przedstawiają bowiem papierosy jako atrybut dorosłości.
Podobne argumenty można zastosować także wobec procentów napojów gazowanych, których nie obowiązują ograniczenia dotyczące promocji alkoholu. Według czasopisma PLOS Medicine, działania CSR w obu branżach należy jednak traktować tak samo. W cytowanym przez Dziennik Gazetę Prawną fragmencie czytamy, że producenci papierosów i napojów gazowanych „w swoich działaniach z zakresu CSR kładą nacisk na odpowiedzialność osobistą, zamiast korporacyjnej”. (ks)