czwartek, 23 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościRebranding polityczny, czyli „dobre logo potrafi pomóc”

Rebranding polityczny, czyli „dobre logo potrafi pomóc”

SLD liczy, że z nowa identyfikacja wizualna partii pomoże jej wygrać wybory. Jednak, jak czytamy w Rzeczpospolitej, źle dobrane logo może również zaszkodzić.

Jak wygląda nowy znak partii Leszka Millera? To krwistoczerwony kwadrat z białymi literami SLD w dol­nej części. Zdaniem Tomaszy Kality, pomysłodawcy  loga „ jest ono czytelne i bardzo uniwersalne w komunikacji, szczególnie internetowej”.

Nową identyfikację po raz pierwszy zaprezentowano na chwilę przed przygotowaniami do wyborów europejskich. Nieprzypadkowo. Jak czytamy w dzienniku, europejskie partie swoje logo często przedstawiają w formie sześcianu.  „Prze­strzenna forma logo jest coraz powszechniejsza w biznesie, a my jako pierwsi stosujemy ją w polityce” – dodaje Kalita w rozmowie z Rzeczpospolitą. Kolejnym krokiem będzie więc zapisanie go w statucie partii, a to najprawdopodobniej nastąpi przed przyszłorocznymi wyborami parlamentarnymi, bo „dobrze dobrane logo potrafi partii pomóc” – podsumowuje pomysłodawca znaku SLD. Michał Kamiński, obecnie związany z PO, zauważa jednak, że odświeżenie symbolu  nie wystarczy.  „Logo jest jak buty u poli­tyka. Lepiej, by miał eleganc­kie niż obciachowe. Jednak to nie z powodu butów politycy wygrywają wybory” – dodaje.

Z kolei Wiktor Ferfecki, autor artykułu, przypomina zwycięską kampanię wybor­cza Prawa i Sprawiedliwości z 2005 roku, która opierała się na podobnej strategii. Sym­bol dobrze oceniają eksperci od marketingu politycznego – dodaje Ferfecki. A co ze znakiem Platformy Obywatelskiej? Jeden z założycieli PO, Paweł Piskorski opowiada, że stwo­rzyła go agencja kreatywna Just z Poznania. Symbol miał odwoły­wać się do takich wartości, jak Polska, rodzina, naród i nowo­czesność.

Nie wszystkie identyfikacje można uznać za trafione. Dziennik podaje przykład znaku Polska Jest Naj­ważniejsza. Wtedy w internecie szybko pojawiały się sugestie, że symbol nowej inicjatywy jest plagiatem logo Białegosto­ku i jednego z nowojorskich stowarzyszeń gejowskich.

Najwięcej krytyki zebrał jednak Jarosław Gowin. W grudniu ubiegłego roku pokazał logo nowej partii Polska Razem, którego inte­gralnym elementem jest zielo­ne jabłko. „Zieleń jest kolorem nadziei, a jabłko symbolem pełni, łączność” i – tłumaczył się, gdy komentatorzy wykpiwali m.in. podobieństwo do logo firmy Apple. (mw)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj