sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPR centrów handlowych potrzebuje innowacji

PR centrów handlowych potrzebuje innowacji

Centra handlowe coraz większe części budżetów marketingowych przeznaczają na PR – czytamy w magazynie Galerie handlowe.

Granica między public relations i marketingiem coraz bardziej się zaciera, a działania z obu tych dziedzin się przenikają. Jak tłumaczy Magdalena Sobocińska z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, marketing traktowany jest jako koncepcja, filozofia, model działania, a PR jest ważnym narzędziem komunikacji marketingowej, które służy budowaniu zaufania i kreowaniu wizerunku. Sylwia Bacowska z Uniwersytetu Gdańskiego dodaje, że choć zjawiska się zazębiają, nie można traktować ich zamiennie.

Jak czytamy, centra handlowe przeznaczają coraz większe budżety na działania public relations, bo obecnie agencje PR potrafią prowadzić całościową komunikację. Julia Kozak, wiceprezes ZFPR ocenia, że to ogólnoświatowa tendencja. Wiąże się to jednak z wieloma wyzwaniami, nawet sam wybór agencji nie jest łatwy. Sobocińska radzi, by brać pod uwagę zakres świadczonych usług, kwalifikacje pracowników, renomę, rekomendacje klientów czy członkostwo w stowarzyszeniach branżowych. Anna Jupowicz-Ginalska zaznacza, że ważne jest doświadczenie w działaniach dla centrów handlowych udokumentowane konkretnymi sukcesami. Kozak podkreśla też, że musi istnieć porozumienie, które pozwoli na efektywną i stabilną współpracę.

Matt Cartmell, communications director PRCA, tłumaczy, że wybór agencji jest szczególnie istotny, bo to ona będzie odpowiedzialna za promocję, kreowanie wizerunku i reputację firmy. Jak czytamy dalej, „jakaś” agencja nie będzie lepsza niż żadna, bo źle prowadzony PR może skutkować m.in. brakiem spójności wizerunkowej czy „komunikacją o wszystkim do wszystkich”.

Trudności, jakie pojawiają się przed agencjami PR wynikają w dużej mierze z rozwoju niwych technologii czy social mediów – czytamy dalej. Mówi się, że nie można sobie pozwolić na nieobecność w sieci, lecz obecność też ma swoje minusy. Choć rozwój internetu poszerza zakres działań PR, wyzwaniem jest np. ochrona wizerunku. Sobocińska zaznacza, że dla public relations centrów handlowych największym wyzwaniem jest zwiększenie innowacyjności rozwiązań. Liczba dostępnych kanałów stale rośnie i zmieniają się nie tylko kanały, lecz także sposoby komunikacji. Kozak podkreśla, że rośnie znaczenie mediów własnych. Rolą agencji jest kombinacja odpowiednich kanałów i dobór treści – czytamy.

Najlepiej na samym początku, wspólnie z agencją, określić cele i system ewaluacji działań. Cele powinny być mierzalne i konkretne, a efekty działań warto na bieżąco omawiać. Kozak dodaje też, że trzeba pamiętać, że działania PR potrzebują czasu, by można było mówić o długofalowych efektach. Kluczem do sukcesu jest świadome połączenie działań PR-owych i marketingowych. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj