sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPolskie firmy słono płacą za światowe marki

Polskie firmy słono płacą za światowe marki

Możliwość korzystania ze znaków towarowych czy franczyza należą do sporych wydatków. Polskie spółki, mające swoich właścicieli również za granicą płacą za nie ponad 4 mld rocznie – podaje Dziennik Gazeta Prawna.

Nie tylko dywidendy, ale także odsetki od pożyczek, opłaty za licencje i usługi m.in. informatyczne, konsultingowe, marketingowe i PR-owe wypłacane są regularnie zagranicznym inwestorom – czytamy. Co więcej, w skali rocznej kwoty w formie dywidend i te przeznaczane na inne cele są zbliżone. Potwierdzają to dane opublikowane przez Narodowy Bank Polski kilka dni temu. Dowiadujemy się z nich, że „największa dysproporcja dotyczy opłat za używanie znaków towarowych i franczyzę”. Jak informuje źródło, w 2010 roku prawie miliard złotych rocznie zapłaciły polskie firmy zagranicy. Zaś „w ostatnich dwóch latach ta kwota przekraczała już 4 mld złotych”.

Jak czytamy, najwięcej na tym zarabiają Szwajcaria, Stany Zjednoczone i Niemcy. Opłaty polskich firm na rzecz Szwajcarii były w 2014 roku sześciokrotnie wyższe niż trzy lata wcześniej. O sukcesie kraju decyduje nie tylko liczba stworzonych przez niego marek, ale przede wszystkim „korzystne dla międzynarodowych koncernów przepisy podatkowe, wykorzystywane np. przez sieci franczyzowe” – dodaje źródło. Jednak to Luksemburg i Cypr na opłatach licencyjnych zarabiają najwięcej – kontynuuje. Polska również ma w tym swój wkład. „W 2011 roku, producent odzieży LPP prawa do własności dwóch swoich marek przeniósł na Cypr, później jeszcze kilku kolejnych”. Na informację zareagowali negatywnie internauci w mediach społecznościowych. „Kilka dni temu prawa do marek LPP wróciły do Polski – w związku z nowymi przepisami dotyczącymi opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych ”– wspomina Dziennik Gazeta Prawna.

Można także zawierać umowy na usługi z zagranicą. Jak czytamy, „ujemne saldo polski w przypadku doradztwa gospodarczego oraz public relations przekracza 5 mld złotych”. Nie jest to jednak powód do zmartwień, bo „chociaż w opłatach za korzystanie ze znaków towarowych i doradztwo gospodarcze jesteśmy na minusie, to w przypadku pozostałych usług biznesowych to my sprzedajemy więcej  niż kupujemy za granicą”. Konsulting, PR, marketing stanowią ok. 4 proc. całej sumy inwestycji zagranicznych. Jest to „minimalnie więcej niż w Czechach, ale za to prawie jedna trzecia mniej niż na Węgrzech”– dodaje źródło.

 

Dziennik Gazeta Prawna, Światowe marki kosztują nas ponad 4 mld zł rocznie, Łukasz Wilkowicz, 07.10.2015

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj