Komisja Europejska zaprezentowała kodeks postępowania przeznaczony dla firm technologicznych. To element walki z fake newsami – pisze portal biznes.gazetaprawna.pl.
Jak wynika z zaleceń KE, ważną rolę w zwalczaniu nieprawdziwych informacji odgrywa zwiększenie przejrzystości w publikacji m.in. „tekstów sponsorowanych, w szczególności tych o charakterze politycznym”.
Aby utrudnić rozprzestrzenianie się fake newsów, należy ograniczyć reklamy ukierunkowane na grupę internautów o podobnych poglądach na tematy polityczne – informuje źródło. Co więcej, Komisja zaleca, aby informacje o sponsorach materiałów marketingowych, przeznaczonym budżecie oraz targetowaniu były udostępniane użytkownikom. Dzięki temu poznaliby oni przyczyny wyświetlania się im danych treści – czytamy.
Komisja chce także, aby firmy technologiczne wprowadziły narzędzia, dzięki którym będzie można zidentyfikować i usunąć fałszywe konta oraz boty – programy automatycznie generujące nieprawdziwe informacje – podaje portal.
Dalej czytamy, że użytkownicy powinni mieć możliwość rozróżnienia, czy dany post został stworzony przez człowieka, czy bota. Pomóc mogłyby w tym m.in. opcje, które umożliwiłyby ocenianie wiarygodności źródeł tekstów.
Według zaleceń KE internauci powinni znać zasady działania algorytmów w mediach społecznościowych. Dodatkowo należy je zmodyfikować w taki sposób, aby ułatwiały odnalezienie informacji z zaufanych źródeł – informuje portal. (ak)