Przyjrzyjmy się, w jaki sposób motywowani są specjaliści public relations w badanych przez nas firmach. Wszystkie płace podane w tekście są kwotami brutto i oznaczają całkowite wynagrodzenie pracownika.
W porównaniu z zarobkami specjalistów ds. PR z roku 2004, zarobki w roku 2005 wzrosły o około 5-7 %. Kiedy na przykład rok wcześniej osoba na tym stanowisku miała pensję w wysokości 5 500 zł, to dziś jest to pensja ponad 5 700 zł. Taka pensja na stanowisku specjalisty nie jest powszechna, a dotyczy głównie firm z zagranicznym kapitałem. Średnie wynagrodzenie tych specjalistów, według naszego Raportu to 4 800 zł.
Firmy polskie generalnie płacą mniej w stosunku do firm zagranicznych. W polskiej firmie specjalista PR zarabia około 4100, nieco lepiej zarabiają osoby na tym stanowisku w firmach produkcyjnych (4 800 zł). Firmy handlowe i usługowe nadal rzadko decydują się na zatrudnienie specjalisty ds. PR, najczęściej jego obowiązki wciąż należą do specjalistów ds. marketingu.
Nieco lepiej niż w firmach produkcyjnych zarabia się w dużych firmach zatrudniających powyżej 500 osób. Tam specjalista taki zarobi 5 400 zł. Jak wynika z Raportu prawie wszystkie tak duże firmy zatrudniają osobę na osobne stanowisko specjalisty PR. Jeśli chodzi o najlepiej opłacaną branżę, to nie dziwi fakt, że także w FMCG specjalista ds. PR zarobi najwięcej. Pensja w tej branży oferowana osobie na tym stanowisku wynosi nieco mniej niż 6000 zł. W zestawieniu regionalnym widoczny jest także dysonans pomiędzy wynagrodzeniami w mazowieckim, a innymi częściami kraju. W Warszawie osoba taka zarabia minimum 6000 zł, w innych częściach kraju jest to natomiast około 4500.
Gdzie więc specjalista PR zarobi najwięcej? W dużej zagranicznej firmie, zatrudniającej powyżej 500 osób działającej w branży dóbr szybkozbywalnych.
– liczne szkolenia
– telefon służbowy bez limitu
– zwrot kosztów za sport
Pozostałe bonusy poniżej:
Specjalista PR
AG TEST Human Resourcres
www.testhr.pl www.raportplacowy.pl
AG TEST Human Rescorces to krakowska firma konsultingowa, która od lat 90. bada rynek wynagrodzeń w Polsce, a efektem tego są publikowane co pół roku Raporty Płacowe. Znaleźć tam można informacje na temat finansowego jak i pozafinansowego motywowania pracowników w firmach małych, dużych, z różnych branż i sektorów.