środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyNowe trendy w działaniach komunikacyjnych: środowisko

Nowe trendy w działaniach komunikacyjnych: środowisko

Coraz więcej firm eksponuje swoje działania środowiskowe. W dobie walki ze zmianą klimatu, przed firmami stoją nowe wyzwania związane z szerokimi oczekiwaniami wobec ich roli środowiskowej i społecznej.

Dobra komunikacja firmy w obszarze środowiska może pomóc jej uzyskać przychylność wśród konsumentów oraz regulatorów. Badania pokazują, że konsumenci oczekują od biznesu podjęcia działań na rzecz walki ze zmianą klimatu i są skłonni preferować w swoich wyborach produkty firm bardziej przyjaznych środowisku naturalnemu. W Polsce badanie przeprowadzone przez CSRinfo pokazało, że w przypadku 27% respondentów działalność środowiskowa firmy w zdecydowany sposób wpłynęłaby na decyzję zakupową. Tymczasem jak pokazują badania zachodnie, konsumenci nie są w stanie wskazać środowiskowych liderów. Według autorów badania z Climate Group, oznacza to, że rynek jest ciągle otwarty na nowych graczy, a liderzy nie zostali jeszcze wyłonieni. Firmy dopiero rozpoczynają działania w tym obszarze. Podobną sytuację mamy w Polsce. W świadomości konsumenckiej panuje pustka w temacie marek kojarzących się ekologicznie oraz liderów w dziedzinie ochrony środowiska.
 
Żeby wykorzystać tę szansę i wyróżnić się na rynku konieczna jest dobra komunikacja i zaangażowanie interesariuszy, które byłyby spójne ze strategią środowiskową firmy. Przyglądając się praktykom zachodnim, można wyróżnić kilka trendów.

Po pierwsze firmy komunikują strategie środowiskowe, czym mogą nie tylko przyczynić się do poprawy reputacji firmy, ale także zwrócić uwagę konsumentów i partnerów biznesowych na problem zmiany klimatu. Wielkie firmy takie jak np. GE, JP Morgan Chase, Kodak, HP, Johnson&Johnson, DHL ogłaszają plany redukcji emisji, zmniejszenia negatywnego wpływu w łańcuchu dostaw, których realizacja jest monitorowana i ujawniana.

Po drugie firmy raportują swój wpływ środowiskowy. Raporty społeczne według standardu GRI G 3 zawierają informacje dotyczące tego wpływu. Pojawiły się również wytyczne dotyczące raportowania zmiany klimatu, w tym przede wszystkim emisji CO2. Warto zwrócić uwagą na to raportowanie, które poza tym, że jest narzędziem zarządzania, jest także wiarygodnym kanałem komunikacyjnym firmy.

Po trzecie firmy przyjmują lub tworzą nowe standardy. Na przykład instytucje finansowe, które same nie są dużymi emitentami gazów cieplarnianych, mają wpływ na inwestycje poprzez udzielanie kredytów i pożyczek. Trzy z nich: Citi, JPMorgan Chase and Morgan Stanley przyjęły w lutym Carbon Principles, które wzmocnią zarządzanie środowiskowym i ekonomicznym ryzykiem przy finansowaniu inwestycji energetycznych.

Po czwarte firmy podejmują działania, które zwiększają świadomość i angażują interesariuszy, takich jak organizacje pozarządowe, pracownicy czy konsumenci. Na przykład firma IKEA w Wielkiej Brytanii rezygnuje z jednorazowych toreb plastikowych i wprowadza w ich miejsce torby biodegradowalne i wielokrotnego użycia. Środki finansowe z tych opakowań są przeznaczane na organizację Community Forests, która zajmuje się rewitalizacją terenów miejskich. W ten sposób firma angażuje i edukuje konsumentów. W Polsce przykładem angażowania wielu interesariuszy jest program „Więcej drzew dzięki tobie” realizowany przez City Handlowy. Angażuje on konsumentów oraz pracowników i przynosi oszczędności firmie.

Na koniec warto wskazać, że firmy wykorzystują etykiety produktowe. Na przykład Wal-Mart ogłosił, że będzie wymagał od swoich dostawców informacji o wskaźniku emisji w związku z planami etykiet węglowych. Takie etykiety pilotażowo wprowadziło już Tesco w Wielkiej Brytanii wspólnie z Carbon Trust.
 
W Polsce na razie żadna z firm nie wykorzystała w pełni tego typu działań. Dominuje komunikacja akcji lub programów, a dziennikarze tradycyjnie zwracają się do firm pochodzenia skandynawskiego. Wydaje się, że czas marek przyjaznych środowisku dopiero w Polsce nadejdzie.

Liliana Anam jest założycielem CSRinfo, doradcą ds. CSR oraz ekspertem w międzynarodowej grupie roboczej ds. standardu społecznej odpowiedzialności biznesu ISO 26000.

liliana.anam@csrinfo.org

Więcej informacji na temat trendów i najważniejszych kwestii wokół zmiany klimatu znajdą Państwo w „Przewodniku dla firm o zmianie klimatu”, który jest dostępny na portalu www.csrinfo.org

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj