Ponad 20 mln plastikowych produktów jednorazowego użytku zniknęło z bożonarodzeniowej oferty Tesco w Wielkiej Brytanii – podaje theguardian.com. Jak czytamy, w ten sposób sieć sklepów chce wesprzeć ograniczanie zanieczyszczania środowiska.
Czytamy, że ze sklepów zniknęły m.in. lampki, opakowania na puddingi czy Christmas Crackers – opakowania z niespodzianką, przypominające duży cukierek, które są tradycyjnym elementem przyjęć i obiadów bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii. Źródło wskazuje, że Tesco usunęło także brokat m.in. z opakowań, papieru ozdobnego czy toreb na prezenty, aby umożliwić ich recykling.
„Absolutnym priorytetem jest dla nas usunięcie i zmniejszenie ilości plastiku w naszych sklepach do minimum oraz zapewnienie, że wszystko, czego używamy, jest poddawane recyklingowi i nie zanieczyszcza środowiska. Okres świąteczny nie jest wyjątkiem i chcemy zrobić co w naszej mocy, aby pomóc klientom obchodzić święta w bardziej zrównoważony sposób” – źródło cytuje wypowiedź Sarah Bradbury, Group Quality Directora w Tesco w Wielkiej Brytanii.
Źródło zwraca uwagę, że Tesco podjęło te działania w związku z rosnącymi obawami o negatywny wpływ, jaki jednorazowe plastikowe opakowania mają na środowisko. Czytamy, że sprzedawcy w Wielkiej Brytanii muszą także dopasować się do regulacji, które wejdą w życie w 2022 roku – wprowadzony zostanie podatek od opakowań z tworzyw sztucznych, które nie składają się w minimum 30 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu.
Theguradian.com przytacza wypowiedź Niny Schrank, działaczki z Greenpeace w Wielkiej Brytanii, która przekazuje, że działania Tesco są ważne ze względu na szkody, jakie brokat i jednorazowe plastikowe opakowania wyrządzają środowisku morskiemu. Czytamy, że Schrank chce także, aby sieć sklepów poszła „o krok dalej” i wykazała „jeszcze większe ambicje” przez wprowadzanie systemów związanych z ponownym wykorzystaniem produktów.
Nie tylko Tesco decyduje się na ograniczenie plastiku. Jak czytamy, swój pierwszy zrównoważony asortyment świąteczny wprowadziła brytyjska sieć supermarketów Asda, która twierdzi, że dzięki temu w 2020 roku udało się zaoszczędzić 66 ton plastiku. Z kolei na usunięcie brokatu z produktów własnych zdecydowała się sieć supermarketów Morrisons. Źródło wymienia także domy towarowe John Lewis i supermarkety Waitros, które w tym roku nie sprzedają Christmas Crackersów z plastikowymi zabawkami i układankami, sieć sklepów Iceland Foods, która wprowadziła na rynek bożonarodzeniowy asortyment składający się z 18 produktów w opakowaniach bez plastiku, oraz markę Marks&Specner, która po raz pierwszy nie używa czarnego plastiku do zapakowania świątecznych puddingów – ten rodzaj tworzywa w większości nie podlega recyklingowi. (ak)
Zdjęcie główne: By Martin Bodman [CC BY-SA 2.0] via Wikimedia Commons